SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Music Education I - OPBH4H041A
Title: Didaktika hudební výchovy I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Is pre-requisite for: OPBH4H051B, OPBH4H051A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)
Music pedagogy as a frontier scientific discipline, its internal structure, the relationship between music pedagogy and didactics of music education. The system of music education and its brief historical development. Personalities of Czech music pedagogy and didactics of music education. Hv position in general education. Concept of schools with RVHV. RVP, ŠVP, textbooks and methodical materials. Operational concept of music education. Foreign music education systems. Integrative music pedagogy. Children's musical creativity. Guided acquisition of basic methodological procedures with a view to use in pedagogical practice.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými základy v oblasti výchovy jedince hudebním uměním, zorientovat je v zákonitostech hudebně výchovného procesu, v systému současného hudebního a všeobecného školství a ve snahách o jeho modernizaci. Prakticky se seznámit se základním kurikulem, s učebnicemi HV, s činnostním pojetím HV a základními principy nejznámějších zahraničních hudebně výchovných systémů.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

3 kredity, tj. 90 hodin studentovy práce

12 hod. přednáška, 12 hod. semináře, 22 hod. samostudium, 20 hod. příprava na znalostní test, 8 hod. vypracování seminárních prací, 6 hod. příprava na semináře, 10 hod. absolvování vybraného workshopu činnostní HV a vypracování reflexe

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)

FUKAČ, J., TESAŘ, S. a VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5.

GERBRACHT. Orff-Schulwerk Rediscovered: Music and teaching models. Mainz: Schott Musik, 2018, 132 stran + 1 DVD. ISBN 978-3-7957-1515-1.

GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. dopl. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1990. 282 s. ISBN 807058131X.

HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X.

HOLAS, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a

mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969, Partitura.

HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola. (2. vyd.). Praha: Supraphon, 1982, 2 sv.

JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s. : obr. ISBN 80-903115-7-1.

MEAD, Virginia Hoge. Dalcroze eurythmics in today's music classroom. New York: Schott Music, 1994, 222 s. noty. ISBN 0-930448-51-0. KOTZIAN, Rainer a Lindsay CHALMERS-

PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.  Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.

POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s.ISBN 80-7290-229-6.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. 

SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2: na druhém stupni základní školy. 2. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s.

TISZAI, Luca. Kodály Approach in the Crossroad of Education and Therapy. Voices: a world forum for music therapy [online]. GAMUT - Grieg Academy Music Therapy Research Centre (NORCE & University of Bergen), 2015, 15(2) [cit. 2023-01-29]. ISSN 1504-1611. Dostupné z: doi:10.15845/voices.v15i2.804

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.

VÁŇOVÁ. H.., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy v základním vzdělávání. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 22 stran + CD.

VÁŇOVÁ, H., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy na gymnáziích. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 23 stran + CD.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

Videonahrávky dostupné v Moodle kurzu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

1. Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, jejím vnitřní členění. Vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Vztah teorie a praxe. České osobnosti hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy

·        Daniel, Sedlák – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV

·        Herden, Jenčková – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV

2. Systém hudebního školství a jeho stručný historický vývoj. Hv ve všeobecném vzdělávání. Koncepce škol s RVHV. RVP, ŠVP, učebnice a metodické materiály. Funkce hudby v životě člověka. Průřezová témata.

3. Činnostní pojetí hudební výchovy. Komplex hudebních činností.

·        RVP a ŠVP – porovnání ŠVP běžné školy a RVHV, diskuze nad proměnami vzdělávací oblasti Umění a kultura

·        Analýza učebnic na ZŠ a SŠ z hlediska tematických celků, volby učiva a dalších kritérií

 4. Tvořivý princip v hudební výchově. Orffův Schulwerk.

·        Orffův Schulwerk – modelové situace. Seznámení s Českou Orffovou školou.

 5. Další zahraniční hudebně výchovné systémy (Dalcroze, Kodály apod.). Integrativní hudební pedagogika.

·        Dalcroze, Kodály – modelové situace

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (29.01.2023)

·         znalostní test z probraného učiva

·         porovnání ŠVP běžné školy a RVHV

·         analýza vybrané učebnice podle daných kritérií

·         aktivní účast na Hv workshopu a sepsání reflexe

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (01.02.2024)

Moodle kurz Didaktika hudební výchovy – OPBN4H041A: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14416. Klíč zápisu obdrží studenti po skončení zápisu do předmětu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html