SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy of Music - OPBH2H131A
Title: Hudební pedagogika
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (45)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a997ff61a477e443c80db11c61ab4abc2%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd5c708e-ac31-4573-b012-8fb472a83eeb&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Annotation -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
The subject acquaints with the historical and theoretical aspects of musical pedagogy. At the practical level, students are led to simulate didactic situations focusing on one musical activity as a key factor in the development of relevant musical skills and knowledge.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)

Introduction to the theoretical and practical aspects of musical pedagogy from the point of view of the teacher of music education.

Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)

Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.

Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf

Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.

Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.

Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.

Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.

van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007).  A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.

Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.

Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.

Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm

Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.

Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.

Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.

Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.

Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.

Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.

Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.

Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.

Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.

Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.

Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.

Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.

Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.

Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.

Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.

Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.

Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225. 

Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf

Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.

Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.

Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.

Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.

Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.

Teaching methods -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)

Participatory
Staged
Student´s teaching

Situational
Brainstorming

Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)

A. History of Music Education
1. Borders of music education until the 17th century
2. Music education in the Enlightenment and the end of the First World War
3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in XX. century
4. Integrative and polyesthetic music education
5. Musical associations and companies in the Czech Republic and in the world

 

B. Musical activities


1. Intonation and songs teaching 

2. Vocal and instrumental arrangement of songs

3. Creative activities

4. History of music and musical topography

Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Demonstration of knowledge of the development of music pedagogy with emphasis on Czech music pedagogy
Presentation of a project of didactic situations focusing key activities with justification of their pedagogical aspects:
intonation and song acquisition,
vocal and instrumental song arrangement,
creative activities,
history of music and musical local history.
Ongoing completion of tasks based on active participation in lessons with a tolerance of absence in 4 lessons.

Learning resources -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)

Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.

Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf

Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.

Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.

Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.

Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.

van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007).  A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.

Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.

Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.

Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm

Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.

Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.

Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.

Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.

Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.

Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.

Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.

Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.

Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.

Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.

Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.

Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.

Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.

Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.

Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.

Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.

Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225. 

Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf

Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.

Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.

Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.

Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.

Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html