Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
The subject acquaints with the historical and theoretical aspects of musical pedagogy. At the practical level, students are led to simulate didactic situations focusing on one musical activity as a key factor in the development of relevant musical skills and knowledge.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)
Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí.
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
Introduction to the theoretical and practical aspects of musical pedagogy from the point of view of the teacher of music education.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)
Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky z hlediska učitele hudební výchovy.
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.
Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm
Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.
Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.
Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.
Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.
Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.
Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.
Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.
Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.
Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.
Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.
Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.
Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.
Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm
Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.
Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.
Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.
Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.
Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.
Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.
Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.
Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.
Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.
Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.
Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.
Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.
Teaching methods -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
Participatory Staged Student´s teaching
Situational Brainstorming
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2018)
Participativní
Inscenační
Vrstevnické vyučování
Situační
Brainstorming
Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)
A. History of Music Education 1. Borders of music education until the 17th century 2. Music education in the Enlightenment and the end of the First World War 3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in XX. century 4. Integrative and polyesthetic music education 5. Musical associations and companies in the Czech Republic and in the world
B. Musical activities
1. Intonation and songs teaching
2. Vocal and instrumental arrangement of songs
3. Creative activities
4. History of music and musical topography
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
A. Dějiny hudební výchovy
1. Mezníky hudební výchovy do 17. století
2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války
3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století
4. Integrativní a polyestetická hudební výchova
5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě
B. Hudební aktivity
1. Intonace a osvojování písní
2. Vokální a instrumentální úprava písně
3. Tvořivé aktivity
4. Dějiny hudby a hudební místopis
5. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Demonstration of knowledge of the development of music pedagogy with emphasis on Czech music pedagogy Presentation of a project of didactic situations focusing key activities with justification of their pedagogical aspects: intonation and song acquisition, vocal and instrumental song arrangement, creative activities, history of music and musical local history. Ongoing completion of tasks based on active participation in lessons with a tolerance of absence in 4 lessons.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Prokázání znalosti vývoje hudební pedagogiky s akcentem na hudební pedagogiku českou
Prezentace projektu didaktických situací zaměřených klíčové činnosti se zdůvodněním jejich pedagogických aspektů:
intonace a osvojování písní,
vokální a instrumentální úprava písně,
tvořivé činnosti,
dějiny hudby a hudební místopis.
Průběžné plnění úkolů na základě aktivní účasti ve výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 4 hodinách výuky.
Learning resources -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)
Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.
Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm
Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.
Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.
Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.
Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.
Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.
Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.
Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.
Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.
Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.
Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.
Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.
Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Abdullin, E. B., &Nikolaeva, E. V. (2004). Teoriamuzykalnogoobrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Císař, J. (2009). Základy dramaturgie. 1. Situace. Praha: Akademie múzických umění.
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
Čáda, F. (1914). Vývoj dětské schopnosti hudební. Praha: Fr. Čáda.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Draberová, J. (2010). Vliv dramatických aktivit na rozvoj klíčových kompetencí (formulovaných v rámci tzv. Lisabonského procesu) (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova.
Freytag, G. (1863). Die Technik des Dramas. Dostupnéz http://www.matoni.de/technik/tec_inh.htm
Fukač, J. (1989). Mýtus a skutečnost hudby: Traktát o dobrodružství a oklikách poznání. Praha: Panton.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Hazuková, H. (2005). Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (s. 304–326). Praha: UK.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Herden, J. (2008). Hudba jako řeč. Praha: Scientia.
Holas, M.Hudební pedagogika na každý pád. Hudební nástroje, 1991,č.2.
Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Hostinský, O. (1961). O hudbě. Praha: SHV.
Kresánek, J. (2000). Hudba a človek: Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum.
Liessmann, K. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Melkus, L. (1962). Problém zaostávání hudebního rozvoje žáků mladšího školního věku. Brno: s.n.
Nohavová, A. (2013). Hlasová tvorba jako způsob sebepoznávání. In J. Slavík, V. Chrz, &S. Štech, et al.,Tvorba jako způsob poznávání (s. 463–490). Praha: Karolinum.
Osolsobě, I. (1992). mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo.
Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Slavík, J. (2009b). Umění jako poznávání Metodický portál RVP. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3010/UMENI-JAKO-POZNAVANI.html/
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Slavík, J.,&Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 42(2), 155–166.
Ševčíková, V., &Radimcová, V. (2009). Progresivita v rockové hudbě a možnost jejího uplatnění v hudební výchově. Hudební výchova, 17 (1), 6–9.
Vachudová, E. (2012). Jak na to?: diagnostika hudebních schopností v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Váňová, H. (1989). Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon.
Zenkl, M. (1986). Existují nové tektonické principy? In Živá hudba (s. 143–148). Praha: AMU.
Zich, O. (1931). Estetika dramatického umění. Praha: Melantrich.