SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comprehensive analysis of compositions - OPBH2H121A
Title: Komplexní analýza skladeb
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (45)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Teacher(s): prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Pre-requisite : OPBH2H116A
Annotation -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Comprehensive analysis of the compositions according to the principles of analysis of art. The analysis is focused on musical means, on their relations and expression and their mutual relations as well as other works traceable contexts (historical, social, creative, interpretive, critical).
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)

Acquiring knowledge and skills in analyzing complex compositions and analytical interpretation with regard to their application in music education, in journalism and music popularization activities.

Descriptors -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (25.09.2020)

Distance learning in MS Teams according to the schedule

Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)

HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.

HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.

JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.

JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.

JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.

KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.

MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.

GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.

NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.

RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.

ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.

ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.

TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.

TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.

ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.

Requirements to the exam -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)

Active participation in seminars, analytical output in communicative form with the audience (in the seminar).

Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)

A. General Comprehensive Analysis Process
1. Brief history of the analysis of the work of art
2. Specifics of the analysis of the musical work
3. Complex analysis of the musical work as process:
 
1 Perception and initial description of the work:
1.1 Perception without analytical intent
1.2 Aesthetic impression based on experience
1.3 Narrative description
 
2 Preparation of analysis:
2.1 General historiographic preparation
2.2 Artistic and Historical Preparation:
a) biography and psychology of the creator,
(b) the creative and creative context,
c) the aesthetic program of the creator,
d) analysis of the creative method,
e) the artistic and historical context,
f) the philosophical-aesthetic concept of the period,
g) socio-cultural context,
h) Reception context and response of the work,
i) other attempts to analyze a work.
 2.3 Semitic preparation
2.4 Archetypal preparation
 
3 Partial analysis:
3.1 Parametric
3.2 Tectonic:
a) morphological-syntactic,
(b) structurally functional.
 
3.3 Semantic
3.4 Content
3.5 Formal
3.6 Stylistic
3.7 Genealogical
3.8 Genologist
3.9 Socially pragmatic
 
4 Comprehensive description of the work in the creator dimension - artifact - recipient
5 Comprehensive interpretation of the work
6 Comparison with other artwork
7 Critical evaluation and classification of the work of art in the cultural and historical context

B. Applied analysis in school and extracurricular music education
1. Finding a common denominator of the composition: dominating means of expression, author's intention, designation of the work
2. Searching for Expressions of Expressions to the Common Denominator
3. Analysis of the means of expression
4. Semantic analysis based on musical experience in triad experience - means - meaning (what, how and why does act in music).

Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)

Analytical communicative output in the form of audience (in the workshop).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html