SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional practice in the German language with reflection - OPBG4G042A
Title: Oborová praxe z německého jazyka s reflexí
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
The aim of the subject is to introduce students to the teaching of the German language in a real school environment of various types of primary and secondary schools with an emphasis on the development of the student's reflective and self-reflective skills. This type of professional practice should aim to motivate students to further study leading to the qualification of a German teacher. Students reflect on the teaching process and other extracurricular activities of the German language teacher. During practice, students take notes and complete assigned tasks in the e-learning environment, which should lead to targeted observation of the teacher's work. The practice is reflected, which means that the students discuss their findings both directly at school with the teacher whose activities they follow and on the other hand in reflective seminars with the teacher as part of the seminars at the faculty.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 60,0
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 0
Praxe: 12
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (23.01.2024)

EGLOFF, B. Teilnehmende Beobachtung. In: Dörner, B./Schäffer, O. (Hrsg.): Handbuch Qualitative Erwachsenen- und Weiterbildungsforschung. Opladen: Budrich, 2012. S. 419–432.

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

MAYER, H. Leitfaden Unterrichtsvorbereitung (10. Auflage). Cornelsen Pädagogik, 2007. ISBN 978-3-589-22458-6.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy: Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ V. Hodnocení pro učení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

-  návštěva školských zařízení v rozsahu 12 vyučovacích hodin (hospitace a asistentská činnost v hodinách německého jazyka, rozhovory apod.) – doloženo prezenční listinou a zprávami (např. hospitačními protokoly)

-  návštěva alespoň 4 různých institucí ve výše uvedeném rozsahu hodin z tohoto seznamu (školka, ZŠ, ZŠ s rozšířenou výukou jazyků, gymnázium, SOŠ, SOU, jazyková škola, instituce volnočasového vzdělávání nabízející jazykové vzdělávání)

-  5 vypracovaných reflektivních úkolů do portfolia (k nabídce je 10 variant úkolů)

-  aktivní účast na reflektivních seminářích

 - portfolio se všemi náležitosmi je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2024

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html