SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Didactics of German I - OPBG2G119A
Title: Úvod do didaktiky NJ I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Files Comments Added by
download Německý jazyk a komunikace ve výuce_Svermová_FondF_2021.docx German Language and Communication in Teaching - Manual prepared under the Fund F 2021 PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)
The course deals with basic terms for students of a new discipline, which is the basis for their future teaching profession. It focuses on the application of generally applicable terms in the field of German as foreign language teaching and concentrates on teaching German as a foreign language (issues of DaF, DaZ and German in non-German speaking countries with a focus on the Czech Republic). The project is included in the fund F 2021.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)

Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické i praktické poznatky z didaktiky německého jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. V seminářích studenti aplikují získané teoretické znalosti na analýzách didaktických materiálů a kurikulí.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)

není relevantní

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)

Základní literatura:

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HÖHLE, B. (Hg.) Psycholinguistik. 2. Aufl. Berlin: Akademie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Dutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen und Aufgaben zum reflektierten Selbststudium.  Brno. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 80-210-3782-2

JANPŠ, K. Obecná didaktika-vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-224-9

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

FUNK, Hermann. „Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache – Unterricht“. In: KRUMM, Hans-Jürgen et al. (orgs.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, v. 1, Berlin/New York: de Gruyter, 2010, p. 940-952.

 

Doporučená literatura:

BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha: SPN, 1969.

CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. I. a II. díl. Ostrava: 1999/2000. ISBN 8070421576. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- prezentace přiděleného tématu v semináři

- průběžné plnění úkolů

- čtení odborných článků

- úspěšné absolvování ústní zkoušky

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (28.11.2021)

Obsah předmětu tvoří témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka, didaktické zásady.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků.

Organizační pokyny v němčině ve třídě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html