SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Morphosyntax I - OPBF4F023A
Title: Morfosyntax FJ I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 38 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (24.01.2024)
The student gets acquainted with the conception of French syntax. He or she pays attention to congruent and different sentence patterns and specific phenomena related to them. The student is informed about the semantic character of French syntax. He or she notices the high frequency of semi-predicative constructions (particularly with the infinitive, le gérondif, and le participe présent) and understands their formation and employment conditioned for instance by the occurrence of the same subject in two juxtaposed clauses, or by the potential functional shift, whereby a subject of the main clause becomes an object of the subordinate clause. The student focuses particularly on subordinate clauses and their form. He or she also realises the existence of the subordinate result clause and the missing types compared to Czech, for example the locative and modal types of subordinate clauses. When analysing French texts, the student puts into effect the knowledge of sequence of tenses, especially the issue of content clauses, and would simultaneously observe the occurrence of l’indicatif, le subjonctif, or le conditionnel (au cas où) after some expressions. The student attempts to make use of the range of potential conjunctions (less frequent ones as well) in connection with the given type of subordinate clause. He or she distinguishes stylistic nuances of the individual conjunctions, and masters the conversion of simple sentences to complex sentences while maintaining the default type, and vice versa. With respect to a tendency towards interweaving of the miscellany of syntactic classes, the student’s attention is drawn to the potential projection of some meanings of subordinate clauses to paratactic dimensions, e.g. in the context of an adverbial clause de l’opposition converted into a compound sentence using adversative conjunctions such as mais, etc.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (24.01.2024)

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Doba očekávané přípravy na 1 přednášku: 55 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut

Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 0 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (24.01.2024)

BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973.

BÉCHADE, H. Grammaire française. Paris : Presses Universitaires de France. 1994.

BÉCHADE, H. Syntaxe du français moderne et contemporain. Paris : Presses Universitaires de France. 1986.

BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989.

DAMOURETTE, J., PICHON, E. Des mots à la pensée. Essai de grammaire de la langue française. Paris : Éditions d’Artrey. 1930-1952.

GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2011.

HANSE, J., BLAMPAIN, D. Dictionnaire des difficultés du français. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2012.

CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997.

LE GOFFIC, P. Grammaire de la phrase française. Paris : Hachette. 1994.

MÜLLEROVÁ, E. Nahlédnutí do syntaxe francouzského jazyka. E-kniha (www.publi.cz) Praha: Knihovna Pedf UK, 2018.

PINCHON, J. Morphosyntaxe du françaisÉtude de cas. Paris : Hachette. 1986.

RIEGEL, M., PELLAT, J.-Ch., RIOUL, R. Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France. 2009.

WILMET, M. Grammaire critique du français. Louvain-la-Neuve : Duculot. 1997.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (24.01.2024)

(1) Slovo, lexie, lexikální jednotka

(2) Slovní druhy

(2.1) Teorie slovních druhů a jejich čtyři definiční vymezení

(2.2) Syntaktické vymezení slovních druhů

(2.3) Slovní druhy v češtině a ve francouzštině

(2.4) Podrozdělení slovních druhů

(3) Morfologie, morfonologie, syntax, morfosyntax

(4) Flexe (deklinace, konjugace), kongruence, gradace

(5) Grafická verbální morfosyntax

(5.1) Základní alomorfie

(5.2) Alomorfie nepravidelných paradigmat

(5.3) Korelace mezi alomorfiemi

(5.4) Paradigmatika alomorfií

(6) Orální verbální morfosyntax

(6.1) Základní alomorfie

(6.2) Alomorfie nepravidelných paradigmat

(6.3) Korelace mezi alomorfiemi

(6.4) Paradigmatika alomorfií

(7) Morfematické vztahy

(7.1) Morfematické řetězce

(7.1) Distribuce morfematických řetězců

(8) Paradigmatické vztahy

(9) Syntagmatické vztahy

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (24.01.2024)

Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích a zvládnutí závěrečného testu. Písemný test ověřuje znalost slovesných tvarů, klíčové teorie slovních druhů obecně a slovesné morfologie.

Ke splnění atestace je požadována 80% úspešnost v písemné práci v závěru semestru: dosažení výsledku 80% předpokládá 80% správnost vyplnění písemné práce s tím, že chybování v nejzákladnějších znalostech (volba pomocných sloves v komplexních tvarech, konjugačních paradigmatech sloves AVOIR, ÊTRE, ALLER, VENIR, modálních slovesech, kausálních slovesech a podobně a základní orientaci v simplexních a komplexních tvarech verbálních paradigmat) je s úspěšným splněním atestace neslučitelné.

Zápočtový test je možné jednou opakovat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html