SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Audiobook in theory and practice - OPBC4L126C
Title: Audiokniha v teorii a praxi
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 5
Hours per week, examination: 0/2, C [HS]
Capacity: winter:unknown / 15 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. MgA. Eva Navrátilová
Annotation -
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)
The thematic content of the seminar aims to introduce the study of audiobooks - a field that is currently developing dynamically. One of the objectives of the course is to place the area of audiobooks in a theoretical framework, which will also serve as an anchor for the practical part of teaching. The audiobook and the pedagogical methods associated with it can find application in teaching for a wide range of age groups, both in the sense of project creation of an audiobook narrated by pupils or students, and as another form of mediality of a literary text or as a suitable tool for compensating children with dyslexia. The seminar will also emphasize the integration of concepts from the study of literature and linguistics and their translation into practice. In the end, the participants of the seminar will jointly create an audiobook narrated by them, which will be used only for study purposes, and its possible publication will be a matter of agreement of all parties involved.
Literature - Czech
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (19.09.2022)

AFFLERBACH, Peter. Handbook of Individual Differences in Reading. Reader, Text and Context. New York: Routledge, 2016.

HAVE, Iben a PEDERSEN, Birgitte Stougaard. Digital Audiobooks. New York: Routledge, 2016.

RAYNER, Keith et al. Psychology of Reading. New York: Psychology Press, 2012.

RUBERY, Matthew, ed. Audiobooks, Literature, and Sound Studies. New York: Routledge, 2011.

STERNE, Jonathan. The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.

STREET, Seán. The Poetry of Radio: The Colour of Sound. London: Routledge, 2012.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (19.09.2022)

Program semináře bude zahrnovat teoretickou část věnující se pojetí audioknih v odborné literatuře, historii audioknih, postavení audioknih na trhu v ČR i ve světě, výrobním procesům tohoto média či principům čtení nahlas ve srovnání s tichým čtením. Důraz bude rovněž kladen na audioknihu v kontextu budoucího či současného pedagogockého působení studentů. Během celého semestru se budou studenti podílet na výrobě společné audioknihy – od samotného výběru textové předlohy přes její dramaturgické zpracování, režijní konzultace a hlasovou interpretaci až po technické zpracování zvuku v programu Audacity. V rámci úvodního setkání si studenti společně zvolí jednu až dvě profesionální audioknihy, které si všichni poslechnou pro účely společné debaty o těchto konkrétních dílech. Každý ze studentů si také sám zvolí jednu audioknihu, jejíž recenzi odprezentuje svým kolegům.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (18.09.2023)

Aktivní účast na seminářích (max. 1 absence z důvodu blokové výuky, kdy budou pouze 4 setkání), plnění průběžných úkolů spočívajících v hlasově-interpretační práci na textu a poslechu vybraných audioknih (pro každého studenta povinně celkem 3 za semestr). Každý student také během semestru zpracuje a odprezentuje recenzi na jím zvolenou audioknihu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html