SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
We learn to recite. Didactics of artistic performance in the teaching of literature - OPBC4L108C
Title: Učíme (se) recitovat. Didaktika uměleckého přednesu ve výuce literatury
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)
The thematic content of the seminar will attempt to introduce the issue of artistic presentation in a basic and at the same time multifaceted manner. One of the goals of the course is to deepen knowledge about this discipline on a theoretical s well as practical level. At the end of the semester, students of the course will be able to work with the class or individuals on their recitation performances, or enrich the teaching of literature and the Czech language with the help of artistic presentation methods. The seminar will combine examples from practice with their theoretical reflection - it will focus on individual case studies and will also emphasize the students' own experience as (future or current) pedagogues and reciters.
Literature - Czech
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)

Disman, Miloslav, Kubálek, Vratislav (1968). Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Haller, Miroslav, Jiří Mahen, František Xaver Šalda, Josef Träger a Jindřich Vodák (1970). O recitaci. Ed. Jiří Hraše. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti.

Hraše, Jiří (1990). Moje práce na přednašečském výkonu. Praha: Středočeské krajské kulturní středisko.

Hůrková, Jiřina (2006). „Téma: Promluva“. In: ed. Jiří Hraše a Jiřina Hůrková. Praha: Akropolis.

Kosíková, Věra (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.

Lukavský, Radovan (2012). Hrachovinová, Marta, ed. a Justl, Vladimír, ed. Sláva slova: texty Radovana Lukavského o umění přednesu. Praha: Akropolis.

Machková, Eva a Vítězslava Šrámková (1981). K problematice práce porot dětského přednesu. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost.

Málková, Iva (2004). „Živé slovo“. In: ed. Vladimír Justl. Praha: Akropolis. Kap. Doporučení zájemcům o přednes.

Mukařovský, Jan (2006). „Téma: Promluva“. In: ed. Jiří Hraše a Jiřina Hůrková. Praha: Akropolis. Kap. O recitačním umění.

Musilová, Daniela (1976). Vedení přednašeče. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost v Praze.

Šrámek, Jan (1972). Interpretační prostředky v uměleckém přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy.

Štefánková, Jana a kolektiv (1980). Stati o dětském přednesu. Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy.

Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie; dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Zámečníková, Emilie (2009). Cesta k přednesu aneb průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (24.01.2023)

Seminář se bude zabývat zejm. následujícími tématy: fáze procesu přípravy recitačního vystoupení, umělecký přednes v kontextu odborné literatury, specifika práce s mladšími i staršími recitátory, zařazení uměleckého přednesu do společných hodin literatury X individuální práce s žákem či studentem, organizace školního kola recitační soutěže (přehlídky) a specifika práce porotce (poradce), praktická práce na vlastním přednašečském textu i její teoretická reflexe.

Každé z témat je doprovázeno úkolem, kterému je třeba věnovat i domácí přípravu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. MgA. Eva Navrátilová (26.01.2023)

·         pravidelná docházka na seminář (max. 2 absence, v odůvodněných případech se lze domluvit individuálně)

·         aktivní účast v hodinách a plnění drobných průběžných úkolů

·         práce na vlastním (krátkém) přednašečském výstupu a ochota s tím pomoci kolegům

·         písemné vypracování reflexe svých zkušeností získaných v semináři (rozsah 1 normostrana)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html