SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied ICT in Biology - OPBB2B127B
Title: ICT v biologii
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5388
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
This course is divided into three thematic blocks those together develop ability of students to efficiently use dedicated and general software tools for data acquisition, processing and publishing. The course focuses on areas that are important in biological research, but includes also examples of successful popularizing scientific research connected with ICT.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (27.12.2017)

základní:

  • GARDENER, Mark, 2012. Statistics for Ecologists Using R and Excel: Data Collection, Exploration, Analysis and Presentation. Exeter: Pelagic Publishing. ISBN 978-1-907807-12-1.
  • SVATOŇOVÁ, Hana a Marta ROMAŇÁKOVÁ, 2013. Svět a krajina pohledem z výšky: materiál pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6263-4.
  • SVATOŇOVÁ, Hana a Marta ROMAŇÁKOVÁ, ed., 2014. Mapujeme v krajině: materiál pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6798-1.

rozšiřující:

 

  • GIBAS, Cynthia a Per JAMBECK, 2001. Developing bioinformatics computer skills. Beijing: O’Reilly. ISBN 978-1-56592-664-6.
  • LEPŠ, Jan a Petr Šmilauer, 2016, Biostatistika, EPISTEME, ISBN 978-80-7394-587-9
  • MOTULSKY, Harvey, 2013. Intuitive Biostatistics: A Nonmathematical Guide to Statistical Thinking. 3 vyd. New York: Oxford Univ Pr. ISBN 978-0-19-994664-8.
  • QUIRK, Thomas J., Meghan QUIRK a Howard F. HORTON, 2014. Excel 2013 for Biological and Life Sciences Statistics: A Guide to Solving Practical Problems. 2015 edition. B.m.: Springer. ISBN 978-3-319-12516-9.
  • RUDA, Aleš, 2010. Úvod do studia geografických informačních systémů. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. ISBN 978-80-7375-427-3.
  • ŠTYCH, Přemysl a Lucie KUPKOVÁ, ed., 2014. Dálkový průzkum Země v ochraně přírody. Vyd. 1. V Praze: Nakladatelství P3K. ISBN 978-80-87343-14-2.
  • VÁVRA, Aleš, 2015. Geoinformační technologie ve fenologickém výzkumu a mapování. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro katedru geoinformatiky. Terra notitia. ISBN 978-80-244-4056-9.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (27.12.2017)

Obsah předmětu je tematicky rozdělen do tří na sebe navazujících bloků.

První blok je věnován zpracování, základní analýze a prezentaci biologických dat (datové typy, vzorkování, popisná statistika, test normality, klouzavý průměr, typy a tvorba grafů Excel + R). Cílem tohoto bloku je poskytnout obecný informační základ k problematice a praktickou dovednost při prezentaci dat.

  • fáze výzkumu
  • sběr dat, jejich typologie, varianty zápisu
  • zpracování dat - základy R,
  • zpracování dat - popisná statistika, test normality, plovoucí průměr
  • typologie grafů, hromadný export grafů

Druhý tematický blok představuje problematiku geografických informačních systémů. Ukazuje možnosti on-line mapových aplikací, následně přechází na příkladu QGIS k využívání WMS a WFS služeb, tvorbě vlastních vektorových vrstev vrcholící publikací autorské mapy vybrané lokality.

  • principy GPS, souřadncýh systémů a projekcí
  • online GIS aplikace (Seznam.cz, maps.google.com, geoportal.cuzk.cz/geoprohlizec etc.)
  • typy geografických dat, přenosové formáty
  • QGIS - základy, přidání WMS+vektor, vrstvy, Tvůrce mapy

Třetí blok zahrnuje moderní instrumenty, zejména terénní biologie (GPS tracker, fotopasti, IP kamery, CCD snímače k optickým přístrojům, digitální mikroskopy s měřicím a analytickým SW, auto- a semiautonomické systémy sběru dat) a ukazuje jejich užití ve výzkumu a popularizaci biologie na příkladech úspěšných projektů ČT, ČRo a dalších.

  • telemetrie
  • fotopasti
  • webové kamery
  • QR code
  • rozšířená realita
  • snímače pro mikroskopii

 

Předmět je vyučován seminární formou, studenti používají vlastní notebooky. Výukové materiály v podobě prezentací, vzorových řešení a kódů jsou ke stažení ve fakultní instalaci Moodle.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (02.12.2017)
  • studenti zpracovávají jako studentský projekt mapový set vybrané lokality s různými WMS zdroji vybavené legendou, měřítkem; doplněno grafy a popisnými statistickými informacemi reálných dat nejbližší meteorologické stanice  - bude upřesněno po dokončení bloku GIS. Odevzdávají ve formě PDF elektronicky do 6 týdnů od zadání práce
  • písemný test
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html