SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Aesthetic Education (Music and Art Education) II - OPB03V305A
Title: Didaktika estetických výchov (HV a VV) II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 30 / 90 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Marie Hons, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Pre-requisite : OPB03H205A
Is pre-requisite for: OPB03H407A
Is interchangeable with: OKB03V305A
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
In art education, the course focuses on planning art activities, art series and projects. It also discusses the interdisciplinary potential of art education in kindergarten. Students develop the skills to plan art activities, justify their benefits, and explain their rationale with respect to the specifics of preschool, and gain confidence in using important didactic categories. They learn to work with disciplinary contexts and orient themselves in the context of cultural institutions that offer educational opportunities. The course also explores reflection on the artistic activities undertaken and develops learners' ability to work with error. The course outlines teacher´s reflective practise research in art education. In the music education area, students will learn to use the rhythmic and melodic instruments of Orff, singing songs, playing the piano and recorder. The seminar focuses on the activity concept of instrumental and listening activities, the justification of didactic principles, teaching methods with regard to the level of musical talent of children, as well as the creation of preparations for musical activities in kindergarten.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 60,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
   
Přímá výuka  
Přednášky: 0,5
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 3 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 7,5
E-learningový kurz (odkaz):

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15304

Stručný popis přípravy na výuku:

V hudební oblasti: studium literatury, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a nástroje Orffova instrumentáře, příprava partitur, příprava výstupů v seminární výuce.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

VV

BIRD, Michael. Van Goghova hvězdná noc: dějiny umění v příbězích pro děti. Ilustroval Kate EVANS, přeložil Katarína BELEJOVÁ. Brno: CPress, 2017. ISBN isbn978-80-264-1691-3.

KAFKOVÁ, Helena. Language Elements and Subject Integration / Helena Kafková. SPECIAL ISSUE InSEA Congress 2018: Scientific and Social Interventions in Art Education [online]. Synnyt, 2019, 2/2019, 81-90 [cit. 2020-01-15]. ISSN ISSN 1795-4843. Dostupné z: https://wiki.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=148283892

KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.

SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.

časopis Výtvarná výchova: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/

HV

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969.

HERDEN, Jaroslav. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8.

HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. Praha: Scientia, 1994. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-85827-56-5.

JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole: notový materiál a metodická příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. ročníku základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Metodické příručky pro základní školu.

JURKOVIČ, P. - FISCHER, V. Co slabika to muzika. Muzikservis, Praha 2001.

KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.

ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

HV

Ve výuce budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou skladby a způsoby doprovodů písní názorně předvedeny. Klavírní skladby budou moci studovat i prostřednictvím YouTube, které vyučující nahrál. Jednotlivé skladby jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a B (s klavírními zkušenostmi). Elektronicky budou moci studenti splnit i  stanovené úkoly z oblastí didaktiky instrumentálních a poslechových činností. Studenti obdrží od vyučujícíhoí seznam článků z časopisů Hudební výchova (ČR), které se vážou ke vzdělávacímu obsahu předmětu. Studenti kombinovaného studia obdrží od učitele jeden článek a zpracují ho do podoby referátu. V závěru referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky jejich učitelské praxe v mateřských školách. Tuto práci odevzdají v semináři a nebo elektronicky.

VV

důraz je kladený na analýzu a reflexi situací a materiálů, s ohledem na studium doporučené literatury a na poznatky z přednášek

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

Témata v oblasti výtvarná výchova: 1) dlouhodobé cíle ve výtvarné výchově, kurikulární dokumenty a jejich slovník, kroskurikulárnívazby, jejich potenciál a limity; 2) výtvarné řady a projekty, jejich plánování, realizace a reflexe; 3) galerijní a muzejníedukace jako východisko plánování ve výtvarné výchově; 4) pedagogická diagnostika, rizikové faktory ve vývojidětského výtvarného projevu;

 

Témata v oblasti hudební výchovy:

1) česká adaptace orffovského hudebněvýchovného systému I. Hurníkem a P. Ebenem;

2) rozvoj hudebnosti prostřednictvím modernizace forem instrumentálních činností;

V seminářích bude představena koncepce C. Orffa  a její česká adaptace vytvořená P. Ebenem a I. Hurníkem. Výuka bude uskutečňována prostřednictvím moderních trendů integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, prezentované pracemi např. L. Pospíšilové, M. Liškové, Pierrem van Hauwe. Studentům bude představena hra na tradiční i nové hudební nástroje a tzv. „hra na tělo“. Seznámí se s melodizací a rytmizací motivů, sousloví,vět, rytmickými a rytmicko-melodickými kánony, improvizacemi, variacemi, rondem, hrou partitur z České Orffovy školy, s využitím melodických orffovských nástrojů při práci s dětmi v MŠ. Dalším tématem budou způsoby, rozvíjet hudebně talentované děti prostřednictvím instrumentálních činností. Pozornost bude věnována uplatňování didaktických zásad v hudebním vyučování včetně příkladů, výběru vhodných vyučovacích metod a diferenciaci žáků v HV, integraci hudebních činností na příkladech, struktuře hudební činnosti a pedagogické přípravě na výuku. Studenti se také naučí umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit její funkci v soudobém společenském klimatu.

3) integrace hudebních činností, výběr vhodných vyučovacích metod, uplatňování didaktických zásad;

4) podpora hudebního nadání, tvorba příprav na hudební činnosti na praktických příkladech;

Poslech hudby bude představen z činnostního hlediska a se zřetelem k praktické realizaci poslechu hudby pro děti předškolního věku. V semináři budou uskutečňovány rozbory vhodných hudebních skladeb děl na základě jejich strukturální, genetické a obsahové analýzy. Pozornost bude zaměřována na rozlišování hudebně výrazových a formotvorných prostředků a budou využity i skladby nastudované v rámci hry na klavír. Studenti vytvoří též vlastní hudebně poslechové projekty pro předškolní děti s možným využitím ve své pedagogické praxi, event.v seminářích.

5) hra a zpěv vhodných přednesových skladeb, písní z České Orffovy školy, dovednost transponovat a stylizovat lidové a umělé písně pro dětiv M.

 Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti předškolního věku, hrát a zpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení k daným písním v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G, A, H dur, hrát a zpívat  při stylizaci doprovodů  určené písně  ze zpěvníku pro MŠ Malým zpěváčkům, hrát a zpívat české a moravské písně a vybrané písně z České Orffovy školy (dle úprav P. Ebena a I. Hurníka).

 Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) se naučí 4 přednesové skladby dle vlastní volby po konzultaci s vyučujícím. Větší zřetel je při jejich interpretaci položen na výraz, dynamiku a kvalitu úhozu. Ostatní úkoly jsou stejné jako v programu A.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

HV

Pro získání zápočtu student prokáže znalosti a dovednosti v oblastech: hry na klavír aplikované do hudebních činností, rytmizace a melodizace říkadla s doprovodem na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře, tvorby příprav na poslechové činnosti s možnostmi integrace do ostatních hudebních nebo esteticko-výchovných činností (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Student zkomponuje jednu partituru s rytmizovaným a melodizovaným říkadlem dle vlastní volby doprovázené na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Dále vytvoří dvě přípravy na poslechovou činnost pro předškolní děti: první bude dle vlastního výběru ze skladeb, které hrál v rámci výuky hry na klavír, druhá bude na reprodukovanou skladbu dle vlastního výběru. Obě bude analyzovat strukturálně  (kterých výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), geneticky (inspirační  zdroje skladby např.  osoba skladatele, doba) a obsahově s postižením společenské hodnoty skladby (sémantické, etické, výchovné). Přípravy na poslechové činnosti budou integrovány s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi.

VV

Pro výtvarnou výchovu:

Studující si mají vybrat výtvarnou řadu z doporučeného zdroje a tuto řadu srovnat s  modelem předkládaným v kurzu. Mají rozpoznat, ve kterých bodech se řada s modelem shoduje a kde nikoli.

Návštěva a reflexe galerijní edukace (podrobně viz Moodle)

Rozbor konkrétního dětského výtvarného projevu a návrh vhodných pedagogických opatření

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15304 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html