SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-school Education in International Comparison - OPB03N402A
Title: Předškolní vzdělávání v mezinárodním srovnání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 25 / 50 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Incompatibility : OPB03N410A
Pre-requisite : OPB03N301A
Interchangeability : OPB03N410A
Is incompatible with: OPB03N410A
Is pre-requisite for: OPB03N501A
Is interchangeable with: OPB03N410A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2023)
The course introduces students to the situation of pre-school education in Europe and its current changes. It examines its current problems and highlights the main developments in the European context. It introduces students to selected foreign pedagogical approaches, concepts and curricula responding to the changing situation of pre-schools and institutional pre-school education in Europe. The aim of the course is to reflect the pedagogical practice in the Czech Republic within the international development of preschool education and to search with students for intersections of its direction and possibilities of solving current problems in the context of international experience. 1) Comparative pedagogy - aims, functions, meaning. 2) Developmental tendencies and trends in preschool education in international comparison 3) Preschool education in selected French and German speaking countries in Europe. 4) Preschool education in English speaking countries in Europe. 5) Pre-school education in selected Scandinavian countries. 6) Implications for the further development of institutional pre-school education in the Czech Republic from international comparisons of development trends in Europe. 7) Foreign excursions carried out within the framework of international cooperation of universities and teacher training colleges within the NETT network.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)
Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)
Celková časová zátěž studenta 86,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům kurzu. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe. Kurz je obsahově provázán s tematickými důrazy praxí studentů v tomto semestru. Studenti plní průběžné úkoly mezi setkáními.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)

DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Jana STARÁ, Philip SELBIE a Petra RISTIĆ. Educating pre-primary and primary teachers today: quality initial professional studies for teachers in six European Union countries. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022, 325 stran ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-333-7.

OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019.

OECD. Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/301005d1-en.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9.
 
Shuey, E. et al. Curriculum alignment and progression between early childhood education and care and primary school: A brief review and case studies. OECD Education Working Papers, No. 193. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/d2821a65-en

SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)
  • přednáška
  • práce s odbornými texty a texty zahraničních institucí angažovaných v oblasti komparativní pedagogiky v Evropě
  • práce s videi
  • skupinová práce
  • diskuse
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)

1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.

2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání

3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.

4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.

5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.

6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.

7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.01.2024)
  • Aktivní účast na výuce, absence max. 2 setkání.
  • Zpracování seminární práce ve dvojici na téma zadané vyučujícím - studenti budou moci téma vybrat z úžeji stanovených témat, která budou představena v úvndích setkáních kurzu.
  • Rozsah a kvalitativní požadavky na seminární práci budou zveřejněny v Moodle (student má povinnost se na tématu a jeho zpracování domluvit předem s vyučujícím).
  • Oprava seminární práce je možná pouze 1x.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.11.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8714. Klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání kurzu v semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html