SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Environmental Education - OPB03B104A
Title: Základy environmentální výchovy
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 35 / 35 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8628
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB03B104A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli ochranou přírody v ČR, EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO, a základní i rozšiřující literaturou. Témata: 1) Úvod do předmětu - současná legislativa. 2) Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 3) Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 4) Cíle EV. 5) Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 6) Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 7) Vzdělávání za pomocí živočichů. 8) Vzdělávání založené na vztahu k místu. 9) Lesní a sadová pedagogika. 10) Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ. Těšíme se na Vás
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (22.08.2023)

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Čeká nás několik příjemných setkání s environmentální výchovou. Některá z nich proběhnou formou exkurze - v některé z MŠ (informace o tom, co se mi podaří domluvit dostanete na prvnmím sektání).

Předmět je ukončen  zápočtem a hodnocen 3 kredity. To odpovídá 90 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Předmětem vás bude provázet ekniha Základy environmentální výchovy, kterou naleznete na linku https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/

Tento link a další studijní materiály budete mít v moodle na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8692 

Do moodle kurzu je třeba se zapsat. Není to automaticky pro zapsané v SIS. Přístup ukážu na prvním setkání.

Nevynechejte ani další literaturu především knihu Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání (Jančaříková, 2010 či inovované vydání 2022). Je dostupná v knohovně PedF UK.

Jak získat zápočet

1) Odevzdat úkol a 

2) Odevzdat vyplněné testy z e-booku Základy environmentální výchovy, kterou naleznete na linku https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/

a to podle pokynů, které budou sděleny na 1. setkání.

Úkol je –  podle na prvním setkání zadané metodiky (viz Jančaříková, 2010, 2022) – evaluovat realizaci environmentální výchovy v MŠ, ve které pracujete nebo ve které jste na praxi nebo v jiné dle dohody.

Testy - všechny testy a úkoly z ebooku Základy environmentální výchovy musí být odevzdané tak, aby bylo zřejmé, že jste je dělali vy (např. - záložka a vašim jménem, fotografie s průkazkou studenta na každé straně). Testy musí být odevzdané tak, abych je mohzla snadno skontrolovat, tj. v pořadí dle ebooku a správně otočené, abych nemusela otáčet a v jednom jediném souboru, např. pdf nebo i word dokumentu. Prosím věnujte pozornost, tomu, abyste měli testy a úkoly z ebooku všechny a řádně doloženy. Toho, kdo soubor s úkoly a testy odevzdá neúplný, nebo při jakýchkoli pochybnostech o tom, že jste úkol nedělali přímo vy, čeká písemný prezenční test ve zkouškovém období.

Odevzdání úkolu i testů je vyžadováno v termínu od 1.1. do 14.1. 2024 (ani dříve ani později) mailem na katerina.jancarikova@pedf.cuni.cz  V předmětu mailu bude napsáno: „úkol Základy EV“. Práce odevzdané v jiném termínu nebo s jiným textem v předmětu nebudu v mailech hledat. (Odevzdávání úkolů v moodle předloni selhalo vprostřed semestru, čili jsem se vrátila k odevzdávání mailem.)

 

Časový harmonogram

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

   

Plnění předmětu

 

Seminární práce

7 hodin

Příprava na zápočet

7 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

 

 

 

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (22.08.2023)

 Základy environmentální výchovy https://cuni.futurebooks.cz/book/zaklady-environmentalni-vychovy/?/obalka/


JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010 či lépe inovované vydání 2022.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

JANČAŘÍKOVÁ, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 205 s.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Vše by mělo být dostupné v knihovně PedF UK, informujte se tam.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli ochranou přírody v ČR, EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO, a základní i rozšiřující literaturou. Témata: 1) Úvod do předmětu - současná legislativa. 2) Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV. 3) Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička. 4) Cíle EV. 5) Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda. 6) Drobné aktivity, projekty, tématické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky). 7) Vzdělávání za pomocí živočichů. 8) Vzdělávání založené na vztahu k místu. 9) Lesní a sadová pedagogika. 10) Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.09.2022)

viz kolonka deskriptory

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem. tj. do konce října.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (22.08.2023)

viz deskriptory

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html