SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Intercultural Education - OPB01N1G8B
Title: Interkulturní výchova
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (43)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Interchangeability : OB7215115
Is interchangeable with: OKB01N1G8B
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)
The course introduces students to the possibilities of natural integration of intercultural education into everyday work of a kindergarten teacher in the context of the Framework Educational Program for Pre-school Education. It develops a sense of justice, solidarity and tolerance, leading to the understanding and respect of ever-increasing socio-cultural diversity. It provides knowledge of some basic concepts of intercultural education and its legislative grounding in the Czech education system. It leads to engagement in combating intolerance, xenophobia, discrimination and racism. It deals with creating a safe and challenging kindergarten environment where everyone feels equal and successful. It offers practical demonstrations of innovative methods and children's literature related to this issue. In the field of intercultural education, the content of the course is the following: definition of intercultural education and related concepts intercultural education and pre-school child legislative anchoring of intercultural education in the Czech educational system intercultural education and framework educational program for preschool education creation of stimulating intercultural environment children and the use of non-discriminatory language, introduction to the principles of gender sensitivity, development of critical thinking methodology of intercultural education in kindergarten (innovative methods, activities) practical demonstration of work with children's literature in the development of intercultural perception.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)

Seznámit se s možnostmi přirozeného začlenění interkulturní výchovy do každodenní práce pedagoga mateřské školy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)

Semináře probíhají online na této adrese

 

 

https://cuni-cz.zoom.us/j/99819086960

 

Meeting ID: 998 1908 6960

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)

Základní studijní literatura:

BALVÍN, J. Romové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem: Hnutí spolupracujících škol R, 1999, ISBN 80-9021494-0

BURIÁNOVÁ J.,JAKOUBKOVÁ,NÁDVORNÍKOVÁ H. V.,Vedení mateřské školy, Praha: Raabe, 2002, ISBN 80-902189-2-

CÍLKOVÁ E., SCHONEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-238-6

ČAKRTOVÁ, M. Začněme třeba takhle, Praha: Česká rada dětí a mládeže, 2007, ISBN 978-80-254-1555-9   

ČERMÁKOVÁ, J. H., RABIŇÁKOVÁ D.Ty + Já = kamarádi : hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu / Praha: ISV, 2000.ISBN 80-85866-76-5

KREJČOVÁ, V, KARGEROVÁ, J. SYSLOVÁ, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80262-0812-9.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova:příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2

 

Další doporučená literatura:

FELCMANOVÁ A.RANDA J. Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. 2014. ISBN 978-80-88043-09-6 

Integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě: Brussels: Eurydice, 2004, ISBN 2-87116-376-6 

NEUGEBAUER, B. Alike and different : exploring our humanity with young children /  OECD. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Paris: OECD Publishing. 2012. ISBN 978-92-64-13084-5.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)
  • V rámci problematiky interkulturní výchovy jsou obsahem kurzu následující témata:
  • vymezení pojmu interkulturní výchova a souvisejících pojmů, interkulturní výchova a dítě předškolního věku, legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému, interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
  • zvědomování si vlastních postojů a hodnot, citlivé nahlížení kontroverzních témat
  • tvorba podnětného interkulturního prostředí v mateřské škole
  • komunikace s dětmi a používání nediskriminujícího jazyka, seznámení s principy genderové citlivosti, rozvoj kritického myšlení metodika interkulturní výchovy v mateřské škole (inovativní metody, aktivity)
  • praktická ukázka práce s dětskou literaturou v rozvoji interkulturního vnímání
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (19.02.2021)
  • aktivní spolupráce na seminářích, ochota spolupracovat, diskutovat v seminářích, klást otázky
  • zápočtová práce (práce s dětskou knihou nebo metodikou v oblasti interkulturní výchovy) - tvorba posteru a prezentace
  • včasné příchody (v případě on line výuky - přihlašování) na výuku, 1 omluvená absence, pokud možno zapnuté kamery při online výuce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html