SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of Pre-reading Literacy - OPB01N128A
Title: Rozvíjení čtenářské pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 1 / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01N128A
Annotation -
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (08.09.2019)
The course is focused on the complex development of reading literacy in kindergarten. It deals with its overall conception, conditions and specific approaches and methods of development of particular aspects, which the future reader needs to successfully acquire the ability to read and write and to gain a positive relationship to reading.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Studijní zátěž: 3 kredity- 24h přímé výuky, 30h samostatné práce v Moodle, 21h příprava prezentace.

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

obsah předmětu bude realizován prezenční formou s využitím prvků distanční výuky. To znamená, že dvě setkání (27.10 a 22.12.) budou nahrazena asynchronní výukou plněním úkolů v prostředí Moodle. Půjde o analýzu výukových videí z praxe, která bude následně na dalším semináři reflektována.

 

Pokud by se měnila vládní nařízení, přesunula by se výuka do prostředí MS teams: Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb508fba61024c75966c3969e9be877d%40thread.tacv2/conversations?groupId=e86ab875-065f-4d07-8f7e-8cec8d74c3bf&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8.

FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.

TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.

 TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.09.2020)

Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

Současné pojetí čtenářské pregramotnosti.

Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou.

Rozvoj porozumění textu.

Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (01.09.2021)

Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě zpracování tematického celku/projektu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti, který bude vypracován dle předen daných kritérií. S nimi budou účastníci seznámeni na prvním setkání. Podmínkou splnění předmětu je také aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html