SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introducton to Pedagogical Practice with Seminar - OPB01N105A
Title: Pedagogická praxe úvodní se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB03N108A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPB01N126A
Is interchangeable with: OKB01N105A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2019)
Introductory motivation practice introduces students to pedagogical work with pre-school children. Students get acquainted with the environment, organization, staff and equipment of kindergarten, administrative aspects of pedagogical practice, pre-school children's needs, and the work of teachers. The main activity of this educational practice is the hospice activities. Students learn to make contact with children, observe and analyze both the work of the teacher and the activities of children. Part of the lessons is weekly teaching practice at the faculty kindergarten. Time load (3 credits): - direct class instruction: 12 hours - practice accompanied by the teacher: 30 hours - working on Moodle tasks and preparing for lessons in practice week: 20 hours - preparation for presentation of own practice: 13 hours
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.11.2020)
  • Výuka praxe v FMŠ se bude uskutečňovat PREZENČNĚ, pokud nebudou podmínky určeny UK jinak.
  • Reflektivní semináře budou probíhat DISTANČNĚ a výuka bude realizována převážně ve standardním čase dle rozvrhu v SIS a formou práce v Moodle.
  • Pro skupinovou práci bude využívána aplikace Google Meet na linku: meet.google.com/esy-wfma-bqj
 
Úvodní setkání 8.10.2020 proběhne pro obě paralelky společně od 8:00 na linku meet.google.com/esy-wfma-bqj.
 
Pro další práci paralelek budou mít studenti zveřejněny linky a přístupová hesla v příslušném čase v Moodle kurzu.
 
Rozvržení výuky v semestru:
1. setkání 8.10.2020: úvodní setkání společné pro obě paralelní skupiny - vyučující Dr. Loudová Stralczynská. 
2. setkání 19.11.2020 věnují studentky přípravě prezentace v rámci skupin z jednotlivých FMŠ. Studentky si přípravu organizují samostatně v rámci skupiny z každé FMŠ. Není společné setkání online v celé skupině.
3. setkání 17.12.2020: práce probíhá již ve 2 paralelních skupinách (1. Dr. Loudová, 2. Mgr. Nožičková); prezentace 3 skupin: FMŠ Na Výšinách + FMŠ Arabská + FMŠ Štolmířská. Setkání probíhají v MS Teams (odkazy jsou v Moodle)
4. setkání 7.1.2021: práce probíhá již ve 2 paralelních skupinách (1. Dr. Loudová, 2. Mgr. Nožičková); prezentace 3 skupin: FMŠ Sokolovská, FMŠ Sluníčko pod střechou, FMŠ Přírodovědná. Setkání probíhají v MS Teams (odkazy jsou v Moodle)
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

Doporučená literatura:

Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Obsahem předmětu je:

  • vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy;
  • uvedení do problematiky předškolního vzdělávání;
  • seznámení s prostředím a životem v mateřské škole;
  • získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky);
  • srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe;
  • sebereflexe studenta;
  • hospitační činnosti;
  • pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi);
  • drobné asistenční činnosti;
  • cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol);
  • rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy;
  • plnění úkolů zadaných vedoucím praxe;
  • plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou (především u absolventů SPgŠ).

Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)

Podmínkou splnění předmětu je

- Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraných fakultních mateřských školách a plnění zadaných úkolů během tohoto týdne.

- Založení pedagogického portfolia.

- Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle.

- Skupinová prezentace výstupů praxe na semináři.

- Aktivní účast na seminářích (80% docházka) a reflexe vlastní pedagogické praxe a dosavadních pedagogických zkušeností.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html