SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of mathematical literacy - OPB01M118A
Title: Rozvoj matematické gramotnosti
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Is pre-requisite for: OPB01M125A
Is interchangeable with: OKB01M118A
Annotation -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)
Reduced arithmetical, geometrical and logical content as a fundament for summer semestr focused to didactics of premathematical literacy
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, odstranit obavy z matematiky.

Cílem č. 2 je vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (30.09.2020)

při on-line výuce použijeme Microsoft Teams, název týmu RMGps MK

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

 

CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3.

OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.

TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Přednáška se opírá jednak o samostudium, jednak shrnuje dosavadní poznatky, které vycházejí z nově nabytých zkušeností získaných při řešení problémů konstruktivistickými postupy.

Celkově převažuje diskuse na předloženými problémy.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)

Předmět se opírá o stoprocentní zvládnutí učiva matematiky ZŠ. Okruhy: 1) Úvod do logiky a logického myšlení; řešení problémů; práce s informací. 2) Pojmotvorný proces; matematické pojmy – vznik v historii; rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D); modely a reprezentace pojmů; komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové); čára a její role. 3) Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření). 4) Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi. 5) Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (11.09.2021)

Převažující způsob práce je diskuse k předloženým problémům a k nastudované literatuře.

Každé přednášce předchází studium studenta z úvodních materiálů, každý výukový blok bude zahájen krátkým testem z toho, co bylo uloženo prostudovat (zvládnutí 10 krátkých testů povinnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu).
Předpokládá se průběžné studium a plnění domácí přípravy s pravidelnýcm využitím Moodlu.

 Studující obou forem studia (PS, KS) budou mít materiály k pravidelné  přípravě umístěné v systému Moodle tak, aby mohli konzultovat řešení v následující výuce. Kombinované studium je děleno do čtyř setkání s požadavkem účasti 100 %, v prezenčním studiu je minimální prezence stanovena na 80 %. V letošní situace (2020/2021), kdy lze přepokládat zčásti výuku on-line, budou na počátku semestru převládat přednášky, případná výuka on-line se bude opírat o samostudium studenta s využitím Moodlu a on-line konzultace.

Závěrem kurzu je zápočtový test. Minimum bodů na zápočet je stanoveno na 70 %. Student má prokázat, že je schopen zadané problémy vyřešit a postup okomentovat.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html