SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children II - OPB01L113A
Title: Literatura pro děti II
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Pre-requisite : OPB01L106A
Is pre-requisite for: OPB01L120A, OEBLL2114Z
Is interchangeable with: OKB01L113A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)
Goals of the seminar are: - developing interpretational skills of students in this specific area - leading students to create their own questions, problems and topics for activities and their reflection - learning the ability to choose appropriate book for each individual child - cultivate perception of reading as lifelong sentiment of human being - this seminar is being led by interactive methods of RWCT
Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.02.2019)

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Literatura pro děti. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.

HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.

 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s.

 CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.

MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

 REISSNER, Martin. Ilustrace. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015.

RYBÁROVÁ, Eva. Čtenářské strategie jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.

TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. LZ 56. ISBN 80-720-4140-1.

TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco--: jak si děti osvojují příběhy. V Příbrami: Pistorius & Olšanská, 2007. Scholares. ISBN 978-80-87053-07-2.

 

Časopisy:

Kritická gramotnost

 

Doporučená literatura dětských knih v prosteřdí Moodle

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.02.2019)

Interpretace vybrané dětské literatury

Čtenářské koutky v MŠ

Čtení s předvídáním (konkrétní ukázky s knihou)

Práce s klíčovými obrázky (konkrétní ukázky s knihou)

Práce s ustálenými prvky (konkrétní ukázky s knihami)

Čtenářská strategie vizualizace (konkrétní ukázky s knihami)

Čtenářské kostky (konkrétní ukázky s knihou)

Hlavní postava

Tvorba vlastní knihy

Projekty na podporu čtenářství

Časopisy pro děti předškolního věku

Témata dětských knih: obrázkové knihy, knihy pro dvouleté děti, wimmelbuchy; pohádky a popletené pohádky; příběhy se zvířecím hrdinou; příběhy s dětským hrdinou; knihy o etiketě; naučné knihy; zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti; téma strachu a smrti; práce s poezií v mateřské škole

Podpora v Moodlu: Literatura pro děti II - MŠ - PS

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)
1. A short paper presented at a seminar (in pairs) on a selected topic:

- picture books, books for two-year-olds

- wimmelbuchs

- fairy tales 
- animal hero stories - stories with a child hero - educational books - the theme otherness / difference - the theme of fear - the theme of death - work with poetry in kindergarten 2. Final test
 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html