SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethnic Minorities in Education - ONSP18850
Title: Etnické minority ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Co-requisite : ONSP18843, ONSP18848, ONSP18852, ONSP18855
Pre-requisite : ONSP18812
Is co-requisite for: ONSP18843, ONSP18852, ONSP18848, ONSP18855
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
The course focuses on the characteristics of ethnic minorities, multiculturalism and intercultural education.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty se situací etnických menšin ve společnosti a ve vzdělávacím systému. 

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a guide not only for secondary school teachers: the Variants project.] [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood or How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Pekárková, Simona et al. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace: analýza inteligenčního testu SON-R.  [Powerless Disease: Mild Mental Retardation: SON-R Intelligence Test Analysis.]Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-05-7.

Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

1. vývoj a současný stav populace v ČR z hlediska multikulturalismu a multilingvismu,

2. etnické menšiny-charakteristiky,výchova, kultura, jazyk, etnická identita, základy etnické antropologie,

3. jazyková odlišnost a multilingvní vývoj,

4. mravní výchova , interkulturní výchova, programy zaměřené na sociální a edukační podporu osob jiného etnika v ČR,

5. práva menšin, národnostní konflikty, romská problematika,

6. společenský vývoj k multikulturní Evropě, výzkumy na dané téma u nás a v zahraničí, organizace na podporu výchovy k toleranci a proti rasismu.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html