SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special educational assessment for school-aged children - ONSP18842
Title: Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Co-requisite : ONSP18846, ONSP18847, ONSP18849, ONSP18851
Incompatibility : ONSP18872
Pre-requisite : ONSP18840, ONSP18841
Is co-requisite for: ONSP18846, ONSP18851, ONSP18847, ONSP18849
Is incompatible with: ONSP18872
Is pre-requisite for: ONSP18843
Is interchangeable with: OKNSP18126
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)
Systém školského poradenství – školská poradenská zařízení, poradenské služby zajišťované školou. Legislativní úprava poskytování poradenských služeb. Diagnostika rozumových schopností. Diagnostika specifických poruch učení. Diagnostika chování žáka. Diagnostika vztahů ve třídě. Dynamická diagnostika. Diagnostika míry podpory ve vzdělávání a stanovení podpůrných opatření. Podpůrná opatření u žáků se SVP v základních školách. Kariérové poradenství.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Seznámení s vybranými oblastmi  speciálněpedagogické diagnostiky a podpůrnými opatřeními vztahujícími se k období školního věku. Osvojení aktuální právní úpravy poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

Literatura

1.   BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN (eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni .. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010-. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7357-603-5.

2.    FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 360 s. ISBN 978-80-244-4655-4.

3.    FELCMANOVÁ, L.. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

4.    JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7.

5.   MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-79-8.

6.    MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.

7.    MICHALÍK, J. BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

8.   MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Petr HANÁK. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3050-8.

9.   NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac., rozš. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-029-6.

10.  OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Vydání první. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

11.  POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-350-5.

12.  POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.

13.  TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Vydání první. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.

14.  THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.

15.  Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

16.  Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

17.  Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

1) Zhotovení pomůcky pro rozvoj či diagnostiku vybrané funkce
2) Administrace zvoleného diagnostického nástroje
3) Písemná zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (27.01.2017)

- Systém školského poradenství  (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)
- Střediska výchovné péče,

- Legislativní úprava poskytování poradenských služeb,

- Stanovování stupňů podpůrných opatření

- Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

- Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky

- diagnostika rozumových schopností
- diagnostika specifických poruch chování
- diagnostika specifických poruch učení
- diagnostika poruch autistického spektra
- diagnostika vztahů ve školní třídě

- funkční analýza chování

- dynamická diagnostika

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html