SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Facultative Course - Life Contexts of Hearing-Impaired Individuals - ONSP18829
Title: Výběrový seminář - kontext života osob se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : ONSP18882
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Zaměření na kvalitu života rodiny osob se sluchovým postižením. Problematika rodiny pečující o dítě prelingválně neslyšící. Fáze života rodiny se sluchově postiženým členem, problematika komunikace v rodině s využitím AAK a znakového jazyka. Výchova dospívajícího dítěte se sluchovým postižením a jeho profesní příprava. Dopad sluchového postižení na sociální příležitosti a kvalitu života rodiny.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Cílem předmětu je zaměření na kvalitu života osob se sluchovým postižením a jeho rodiny.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

KOMORNÁ, M. Sociolingvistické a pragmatické aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka pro české neslyšící. In: Info-Zpravodaj. 2008, roč. 16, č. 2, s. 16–18.

KUCHLER, K. – VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. In: Info-Zpravodaj. 1998, roč. 6, s. 22–23.

MACUROVÁ, A. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a psaná čeština. In: Vzdělávání sluchově postižených. Praha: MŠMT, 2006.

MACUROVÁ, A. – HÁNKOVÁ, D. Chyby v psané češtině českých neslyšících. In: Speciální pedagogika. 2011, roč. 21, č. 3, s. 178–190.

PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: PedF UK, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.

SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1007-9.

SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7. SOURALOVÁ, E. Úprava textů pro čtení s porozuměním. In: Čeština doma a ve světě. 2002, č. 2 a 3, s. 190–193.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, SBN 80- 903035-0-1.

STRNADOVÁ, V. Současné problémy české komunity neslyšících I., Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998, ISBN 80-85899-45-0.

VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.

Webové stránky konkrétních organizací.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

Reflexe odborného zahraničního článku na zadané aktuální téma. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Model kvality života osob se sluchovým postižením.

2. Rodina jedince se sluchovým postižením.

3. Komunikace osob se sluchovým postižením.

4. Vzdělávání osob se sluchovým postižením.

5. Zaměstnávání osob se sluchovým postižením.

6. Volnočasové aktivity osob se sluchovým postižením.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html