SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special educational assessment for school-aged children - ONSP18126
Title: Speciálně pedagogické diagnostika a poradenství a školního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
Pre-requisite : ONSP18111, ONSP18410
Is pre-requisite for: ONSP18130, OONSP18122
Is interchangeable with: OKNSP18126
Annotation - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
Historie poradenství. Systém poradenství v naší republice. Současné legislativní otázky poradenství. Problematika PPP,SPC,SVP. Metody hodnocení a tolerance jedinců s postižením. Metody práce s jedinci v PPP. Metody práce s jedinci v SVP. Metody práce s jedinci v jednotlivých typech SPC. Přehled diagnostických metod a jejich využití ve speciálně pedagogické diagnostice.
Aim of the course - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:

  • hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb osob se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky,
  • spolupráci s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literature - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2010)

DITTRICH, P. (1992) Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H.

GAVORA, J., PRUŽINSKÁ, J. (1995) Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství.

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-659-8.

HANÁK, P a kol. (2005) Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha : IPPP. ISBN 80-86856-10-0.

HRABAL, V. (1989) Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.

MATĚJČEK, Z. (1992) Dítě a rodina. Praha : SPN. ISBN 80-04-25236-2.

MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.

MATĚJČEK, Z. (1991) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN.

MUNDEN, A., ARCELUS, J. (2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál. ISBN 80-7178-625-X.

NOVOSAD, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha : Portál. ISBN 80-7178-197-5.

PŘINOSILOVÁ, D. (2004) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.

STRASSMEIER, W. (1996) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha : Portál. ISBN 80-85282-87-9.

STRNADOVÁ, I. Styly učení a možnosti jejich využití v rámci diagnostiky a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. s.91-96. In BARTOŇOVÁ, M. (Ed.) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV./ Specific Learning Difficulties in Kontext of Educational Fields of RVP ZV. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál. ISBN 80-7178-545-8.

VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychologie problémového dítěte školního věku. Univerzita Karlova v Praze : nakladatelství Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) (2003) Otázky speciálně pedagogického poradenství : Základy, teorie, praxe. Brno : Paido. ISBN 80-86633-08-X.

ZELINKOVÁ, O. (2001) Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha : Portál. ISBN 80-7178-544-X.

ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.

Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2010)

1) Zhotovení diagnostické pomůcky

2) Návštěva poskytovatele služeb v oblasti školského poradenství - ve skupinách, powerpointová prezentace

3) Diagnostika vztahů ve třídě - ve skupinách

4) Písemná zkouška

Syllabus - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)

Uvedení do speciálněpedagogické diagnostiky

Systém poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice

  • činnost školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)
  • střediska výchovné péče

Metody a prostředky speciálněpedagogické diagnostiky

  • anamnéza
  • pozorování
  • rozhovor
  • dotazník
  • vývojové škály
  • testové metody
  • analýza výsledků činnosti

Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky

  • diagnostika rozumových schopností
  • diagnostika motoriky
  • diagnostiky laterality
  • diagnostika zrakové a sluchové percepce
  • diagnostika sociability

Diagnostické situace

  • diagnostika hry
  • diagnostika kresby
  • kariérové poradenství

Vybraná témata speciálněpedagogické diagnostiky

  • diagnostika školní zralosti
  • diagnostika specifických poruch učení
  • diagnostika poruch autistického spektra
  • diagnostika vztahů ve školní třídě

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html