SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Development and Further Education of Teachers - ONPP1410
Title: Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 2/0, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (150)
summer:unknown / unknown (150)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Incompatibility : ON23142007
Pre-requisite : ONPP1423
Is incompatible with: ON2314501
Annotation -
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
The course is intended to provide basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. Students will learn basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries. They will address quality criteria which are expected from professional development programs.
Aim of the course -
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)

Students will acquire basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. They will understand basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries and will address quality criteria which are expected from professional development programs.

 

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literature - Czech
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.
Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu.
     Brno: Paido.
Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)

Zpracování seminární práce na vybrané téma - analýza obsahově relevantního článku z odborného pedagogického časopisu, zadání bude upřesněno na první přednášce. Studující vloží práci do Moodle jako úkol Turnitin, po kontrole původnosti článku se studující zapíše na jeden ze 3 vypsaných termínů zkoušky. Zkouška je písemný vědomostní test, ve kterém studující prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné

 

Syllabus -
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)

teacher continuous professional development (CPD) - basic concepts, theoretical base
historical overview of teacher education
institutional structure and the current state of CPD in the Czech Republic
CPD types, forms, methods and focus
CPD abroad
teacher education / adult education
legislation applying to CPD
management od CPD
quality criteria for a training program

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html