|
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)
BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998. KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V.: Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P.: Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. POSNER, G. J. Analyzing the Curriculum. New York : McGraw-Hill 1992. PRŮCHA, J. In: Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997, 2002. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido 1998. WALTEROVÁ, E. Kurikulum : Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU 1994. |
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)
1. Základní pojmy a problémy. Vzdělávací programy a kurikulární rámce. Různé typologie vzdělávacích programů. Od kurikulárního hnutí ke kurikulárním studiím současnosti. Rekonceptualizace kurikulárního myšlení - sociální, politické a mocenské aspekty kurikula. Vlivné vzdělávací programy v zahraničí. 2. Nedávná minulost a současnost VP v ČR. Od Nové koncepce přes Obecnou školu až k RVP ZV a standardům. Inovativní programy - Zdravá škola, začít spolu. 3. Základní dilemata: materiální a formální teorie vzdělávání - klíčové kompetence vs. znalosti, předmětové kurikulum vs. integrované kurikulum 4. Metody výzkumu a hodnocení vzdělávacích programů. Deliberativní analýza. Obsahová analýza. DBR. 5. Psychologické zdroje kurikula - kurikula behavioristická a kognitivistická. Technologické teorie kurikula - Instructional design (ID). Teorie didaktických cílů. Teorie konceptuální změny. Mikro- a makroúroveň projektování. 6. Mikroúroveň: didaktická transformace/ rekonstrukce. 7. Implementace vzdělávacích programů. Zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum. Skryté kurikulum. Nulové kurikulum. Kurikulum a menšiny. 8. Extra-kurikulární aktivity. Kurikulum rodiny. 9. Decentralizace - škola jako úroveň plánování kurikula. Školní vzdělávací programy českých škol. Tvorba, revize, hodnocení ŠVP. Třída a žák jako úroveň tvorby vzdělávacího programu. Třída jako úroveň tvorby VP. Podíl žáků na tvorbě VP. 10. Modifikace kurikula pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuální vzdělávací programy. Vybrané problémy tvorby VP v jednotlivých kurikulárních oblastech. 11. Učebnice: Teorie, tvorba a hodnocení. Výběr a užívání učebnic ve škole. 12. Multimédium jako kurikulární projekt. Vzdělávací programy pro e-learning. |