SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Curriculum and Textbooks - ON2333V03
Title: Kurikulum a učebnice
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Classification: Teaching > Pedagogy
Interchangeability : OB2333003, O02333V03
Is interchangeable with: O02333V03, OB2333003
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)
Kurikulární problematika zažila v posledních letech svých "pět minut slávy" v době, kdy školy tvořily své vzdělávací programy. Mohlo by se zdát, že nyní je již "hotovo". Otázka "co má být obsahem vzdělávání", však zůstává trvalou výzvou pro každého přemýšlivého učitele i rodiče. Školní vzdělávací programy bude třeba pravidelně revidovat a upravovat, je nutné vytvářet individuální plány pro děti nadané nebo s postižením. Kurz si klade za cíl naučit své posluchače "číst" kurikulum v jeho různých podobách - nejen znát oficiální dokumenty, ale také rozumět skrytému a často nezamýšlenému poselství školy. To je předpokladem pro schopnost kurikulum měnit. Absolvent kurzu by měl být schopen kriticky porozumět kurikulu svého aprobačního předmětu nebo svého stupně školy a provádět v něm úpravy vzhledem k individuálním potřebám svých žáků. Druhá část kurzu se věnuje učebnicím a vybraným multimediálním učebním prostředkům. Součástí výuky předmětu jsou praktické činnosti zaměřené na analýzu českých i zahraničních kurikul a učebnic. Určitá část obsahu se kryje s kurzem Projektování vzdělávacích programů pro navazující magisterské studium předmětu školní pedagogika, proto by pro posluchače tohoto oboru možná nebylo moc efektivní zapisovat si kurz ON2333V03.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)

BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998.

KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008.

MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V.: Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008.

JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P.: Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009.

PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

POSNER, G. J. Analyzing the Curriculum. New York : McGraw-Hill 1992.

PRŮCHA, J. In: Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997, 2002.

PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido 1998.

WALTEROVÁ, E. Kurikulum : Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU 1994. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (26.11.2013)

1. Základní pojmy a problémy. Vzdělávací programy a kurikulární rámce. Různé typologie vzdělávacích programů. Od kurikulárního hnutí ke kurikulárním studiím současnosti. Rekonceptualizace kurikulárního myšlení - sociální, politické a mocenské aspekty kurikula. Vlivné vzdělávací programy v zahraničí.

 2. Nedávná minulost a současnost VP v ČR. Od Nové koncepce přes Obecnou školu až k RVP ZV a standardům. Inovativní programy - Zdravá škola, začít spolu.

 3. Základní dilemata: materiální a formální teorie vzdělávání - klíčové kompetence vs. znalosti, předmětové kurikulum vs. integrované kurikulum

 4. Metody výzkumu a hodnocení vzdělávacích programů. Deliberativní analýza. Obsahová analýza. DBR.

 5. Psychologické zdroje kurikula - kurikula behavioristická a kognitivistická. Technologické teorie kurikula - Instructional design (ID). Teorie didaktických cílů. Teorie konceptuální změny. Mikro- a makroúroveň projektování.

 6. Mikroúroveň: didaktická transformace/ rekonstrukce.

 7. Implementace vzdělávacích programů. Zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum. Skryté kurikulum. Nulové kurikulum. Kurikulum a menšiny.

 8. Extra-kurikulární aktivity. Kurikulum rodiny.

 9. Decentralizace - škola jako úroveň plánování kurikula. Školní vzdělávací programy českých škol. Tvorba, revize, hodnocení ŠVP.  Třída a žák jako úroveň tvorby vzdělávacího programu. Třída jako úroveň tvorby VP. Podíl žáků na tvorbě VP.

10. Modifikace kurikula pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Individuální vzdělávací programy. Vybrané problémy tvorby VP v jednotlivých kurikulárních oblastech.

 11. Učebnice: Teorie, tvorba a hodnocení. Výběr a užívání učebnic ve škole.

 12. Multimédium jako kurikulární projekt. Vzdělávací programy pro e-learning.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html