SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Syndrome CAN - ON2317013
Title: Syndrom CAN
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : ON2317003
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (09.11.2010)
The goal of the subject is to introduce the problem of violence in family. The subject immediately follows the subject of social paediatrics. It focused on Child Abuse and Neglect syndrome (CAN), aggressiveness and violence. The subject is based on legal status of child in society and it practical applies knowledge of social-legal child protection.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)

The goal of the subject is to introduce the problem of violence in family.

Literature -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

1.     ČÍRTKOVÁ, L.; Et al. Domácí násilí: přístup k řešení problému ve vybraných evropských zemích: studie. Praha : Bílý kruh bezpečí, 2002. ISBN 0-86284-19-0

2.     FORWARD, S; BUCK,C.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Když nám rodiče ničí život: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Vyd. 1. Praha: Motto, 2008, 343 s. ISBN 978-80-7246-417-3.

3. DUNOVSKÝ, J.; MITLÖHNER, M.;, HEJČ, K.; HANUŠOVÁ-TLAČILOVÁ, J. Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada :, 2005. 251 s. ISBN 80-247-1201-6
4. DUŠKOVÁ, Z. et al. Obraz problematiky týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v letech 1992 - 2003. Praha : Dětské krizové centrum, 2004. 103 s.
5. Et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. 1. vyd. Praha : IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s., 2007. 229 s. ISBN 978-80-86684-47-5
6. HANUŠOVÁ, J. Kompetence studentů vybraných fakult Univerzity Karlovy k prevenci syndromu sexuálního zneužívání dětí: Doktorská disertační práce. České Budějovice : ZSF JU, 2009. 126 s.
7. HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání. 2. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24 s. ISBN 80-86991-64-4
8. HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-78-4

9. HANUŠOVÁ, J.; HELLEBRANDOVÁ, K. Interdisciplinární spolupráce. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-79-2

10.     KONRÁD, Z. - BANGO, D. Metodika vyšetřování trestných činů souvisejících s domácím násilím. Vyd. 1 Praha: PA ČR, 2007, 60s. ISBN 978-80-7251-241-6

11. Národní akční plán transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti (do roku 2013). Praha : MPSV, 2009.
12. Národní plán boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí na období 2006 - 2008. Praha : MV ČR. 2006.
13. ŠEVČÍK, D. - ŠPATENKOVÁ, N. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 186 s. ISBN 978-807-3676-902.

14.     VANÍČKOVÁ, E.; PROVAZNÍK, K.; HAJD-MOUSSOVÁ, Z. Sexuální násilí na dětech. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 118 s. ISBN 80-7178-286-6

15.   VANÍČKOVÁ, E. Násilí na dětech. Praha : Humanitas Profes, 2001. 85 s.

16.   WEISS, P. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2000. 211 s. ISBN 80-7169-795-8

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

Syllabus -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2010)

1. definition

2. CAN syndrome, CSA syndrome

3. commercial sexual exploitation of children

4. offenders and their motivation

5. difference between CSA and CSEC syndromes

6. therapy of offender and victim

7. case study

8. legal issues

9. interdisciplinary cooperation

10. secondary victimization

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html