SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methods of Social Personality Development - ON23142313
Title: Metody osobnostně sociálního rozvoje
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Incompatibility : ON2314313
Pre-requisite : ON23142004
Interchangeability : ON2314313
Is pre-requisite for: ON23142309, ON23142322
Annotation -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2012)
Subject opens an issues related to the possibilities of realizing methods of active social learning in work with adults. Demonstrates the methodological principles that can be used in personality social education institutions educating adults (staging methods, techniques aimed to value charts, psychosocial games). Students are adopting methods to create positive psychosocial climate in the group of adults. They are consolidateing social competencies needed for coping with stressful situations in your personal by workshop in personal life, in work and also in strengthen work with clients. Liseners are testing procedures on themself. Subsequently is being didactic analysis implemented techniques.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2012)

Aim of the course is to introduce the basic methods of social personality development.

Literature - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2012)

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.

CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0.

EYRE, L.; EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 2000. 156 s. ISBN 80-7178-360-9

HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6.

KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha : Portál, 1995. 151 s. ISBN 80-7178-032-4.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3

KOMÁRKOVÁ, R. aj. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálně psychologický výcvik.  Praha : Grada, 2001. 224 s. ISBN 80-247-0180-4.

KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén, 2005. 297 s. ISBN 80-7262-347-8

PORTMANNOVÁ, R.; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha : Portál, 1995. 71 s. ISBN 80-7178-043-X.

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany : H+H, 1998. 181 s. ISBN 80-86022-41-2.

VÝROST, S.; SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha : Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6.

VÝROST, S.; SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha : Grada, 2001. 260 s. ISBN 80-247-0042-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2012)

 Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

 - minimální účast 75 %,

- úspěšné absolvování zápočtového testu (75 %). Pokud student neuspěje v první testu, bude vypsán pouze jeden opravný termín (úspěšnost 75 %).

Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2012)

1. Creating a positive psychosocial climate in children and youth group.

2. Workshop - strengthening the social skills needed to cope with stressful situations in personal life, in educational work and aslo in work with clients.

3. Socio-ethical dramatic games usable within broker of educational programs.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html