SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of French Language II - ON2306008
Title: Didaktika FJ II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Classification: Teaching > French
Pre-requisite : ON2306007
Is pre-requisite for: ON2306009
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (26.02.2017)
Development of the competence of didactic transformation of the educational content regarding the subject of French language in relation to the individual and age differences among the students of primary and secondary schools. Didactic aspects of the appropriation of vocabulary, grammar structure, oral and written form of French. Approaches to the language skills, their types and significance in the communication-oriented foreign language teaching. Methodical techniques of development of listening skills and reading with comprehension, alongside with productive skills of oral and written expression in French. Video-based analysis of teaching units done by students and preparation for the first teaching exprerince in the Základní škola.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (26.02.2017)

Základní literatura:

 

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

TAGLIANTE, C. (2006) : La classe de langue. Paris: CLE International

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2008) : Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International

 

Literatura k evaluaci:

 

Libovolný titul z ediční řady Le point sur... (CLE International) nebo  Techniques et pratiques de classe (CLE International).

 

Doplňková literatura:

 

BENEŠ, E. (a kol.) (1970) : Metodika cizích jazyků. Praha: SPN

(coll.) (2005) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER, H. (2009) : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International

 

Dokumenty:

 

Conseil de l’Europe (2001): Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

(2013) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT

(2003) Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier

(2001) Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna

 

Časopisy:

 

Le français dans le Monde

Cahiers pédagogiques

Cizí jazyky

 

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (26.02.2017)

Aktivní účast v kurzu, maximálně 3 absence.

Portfolio - reflexe pedagogické praxe.

Ústní pohovor - teoretická otázka v závislosti na tématech z praxe.

Rozbor praktických situací ze Souvislé ped. praxe I. na základě videonahrávky.

 Maximálně tři pokusy na evaluaci.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html