SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developing reflective skills of students of teaching (specialization Czech language) during teaching practice - ON2304V16
Title: Rozvoj reflektivních dovedností studentů oboru český jazyk při souvislé pedagogické praxi
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Annotation - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Během kurzu by si studenti měli zvědomit vztahy mezi vlastnostmi žáků, jejich percepcí jednotlivých žáků a následným vlastním jednáním. Měli by si také ujasnit souvislost mezi vlastnostmi žáků, cíli a použitými strategiemi. Při plánování výuky si studenti vyzkoušejí pracovat s Korthagenovým modelem ALACТ. Na základě tohoto modelu budou promýšlet odučené, navrhnou alternativní řešení a následně ho ověří v praxi. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.
Aim of the course - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Cílem kurzu je, aby si studenti osvojili dovednost používat hodnotící a sebehodnotící nástroj „Soubor profesních kvalit studenta učitelství oboru český jazyk na 2. st. ZŠ“ při reflexi výuky zkušených učitelů, výuky svých kolegů-studentů i při reflexi vlastního učitelského působení. Toto reflektivní pojetí praxe by studentům mělo pomoci, aby si uvědomili své silné lidské a profesní stránky, aby pracovali na rozvoji svých pozorovacích a metakognitivních dovedností. Nástroj „Soubor profesních kvalit“ poskytne studentům potřebný „jazyk“ pro popis vlastního i cizího učitelského působení.

Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1997.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <>.

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2010.

MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010.

Teaching methods - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

První část kurzu bude probíhat na fakultě a bude zaměřena na sledování videoukázek z výuky a jejich následnou reflexi s oporou o Soubor profesních kvalit. Studenti se zapojí do výukových mikrosituací, v rámci rolí budou diskutovat o svých pocitech, dojmech, postřezích, o cílech a použitých výukových strategiích.

Druhá část semináře se bude střídavě odehrávat na 2. stupni základní školy v hodinách českého jazyka a literatury a na fakultě. Studenti se zúčastní několika náslechových hodin alespoň na 2 základních školách, které budou společně s ostatními (včetně zkušeného fakultního učitele) reflektovat pomocí Souboru profesních kvalit. Studenti v rámci hodin českého jazyka a literatury odučí 2 až 3 krátké aktivity či výukové situace. Provedou sebereflexi, budou reagovat na zpětnou vazbu ostatních kolegů, fakultního učitele a VŠ peadagoga. Studenti budou pozorovat krátké vyučovací výstupy svých kolegů a poskytovat jim zpětnou vazbu s oporou o Soubor profesních kvalit.

Kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku a splnění docházky (student může jednou neomluveně chybět).

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Analýza videoukázek

Učební a výukové mikrosituace

Náslechy a jejich společná reflexe

Odučené krátké sekvence a jejich společná reflexe

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html