SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected pedagogical inovations in nowadays schools. - OKVP15104
Title: Vybrané pedagogické inovace v současné škole
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (120)
summer:unknown / unknown (120)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro KS
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Comes under: Volitelné předměty KS
Annotation -
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)
The aim of the course is to enlighten students about pedagogical innovations, their theoretical background and possibilities of practical implementation in the conditions of contemporary schools. The areas of innovation in pedagogy range from the basic profile of schools (traditional vs. alternative schools), through the forms of teaching in schools, teaching methods and the work of the teacher, information technology to the material provision and arrangement of the classroom or teaching outside the school building. These are mainly those innovative tendencies that have been proven by pedagogical practice to be significant and at the same time pose a challenge to the contemporary teacher. Especially for current task of teacher´s profession to cooperate with experts, with teacher at tandem training, with assitent of teacher. O
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s širokými možnostmi inovací v oblasti pedagogiky. Podpořit proaktivní přístup k inovacím. Diskutovat o proměnách v profesi, zejména o spolupráci učitele s dalšími odborníky.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (08.03.2023)

účast na výuce: 4 hodiny

samostudium: 90 hodin

zpracování písemné práce: 6 hodin

Podpora v Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15009

Literature - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)

GORDON, Thomas a Julie ŽEMLOVÁ. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015, 325 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-7530-006-5.

GILLERAN, Anne a Caroline KEARNEY, 2014. Rozvíjení klíčových kompetencí žáků prostřednictvím eTwinningu. 1. Brusel: Centrální podpůrné středisko pro eTwinning. ISBN 978-94-9144-063-2. Dostupné také z: http://files.eun.org/etwinning/book2014/CZ_Etwinning_2014.pdf

HEWITT, Des a Susan TARRANT. Innovative Teaching and Learning in Primary Schools. Innovative Teaching and Learning in Primary Schools[online]. London: SAGE Publications, Limited, 2015 [cit. 2022-09-08]. ISBN 1446266680. Dostupné z: doi:10.4135/9781473917385

KRAMPEROVÁ, Lucie a Jan KRŠŇÁK. Jak se učí živě?: rozhovory o inovativních školách. V Praze: DharmaGaia, 2018, 328 stran : černobílé ilustrace, černobílé fotografie - portréty 21 cm. ISBN 978-80-7436-087-9.

MAZÁČOVÁ, Nataša. Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova, 2008. ISBN 978-80-7290-373-3.

NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-7478-768-3.

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

TOMKOVÁ, Anna,  Helena Hejlová, Miroslav Procházka a Marie Najmonová. JČU PedF České Budějovice, 2020. ISBN  978-80-7394-842-9.

ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012, 155 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-247-4100-0.

ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK, 2016. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-217-7.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (09.02.2023)

Teoretická východiska pedagogicých inovací

Oblasti pedagogických inovací

Možnosti a limity praktické realizace v podmínkách současné školy

Příklady dobré praxe ze spolupráce učitele  s dalšími pdborníky a učiteli v profesních rolích ve škole, vč. asistenta pedagoga.



 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Sandra Nováková (08.09.2022)

Aktivní účast na setkání

Zpracovíní písemné práce v rozsahu 1-2 normostran

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html