SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Emerging Technologies in Education II - OKVP15005
Title: Nové technologie ve vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (36)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jindřich Strejček
Comes under: Volitelné předměty KS
Pre-requisite : OKVP15004
Annotation - Czech
Last update: HOVORKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2010)
Anotace: Kurz Nové technologie ve vzdělávání II navazuje na kurz NTV1 a prohlubuje znalosti studentů v oblasti interaktivních a webových technologií jako podpůrného nástroje vzdělávání.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jindřich Strejček (21.05.2009)

Kurz má studentům poskytnout prohloubení znalostí k využívání webových technologiích v jejich pedagogické praxi.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jindřich Strejček (29.05.2009)

Literatura:

Brdička, B.: Role internetu ve vzdělávání

Záliš Z.: Evropský program bezpečnějšího internetu dostupné z http://www.rvp.cz/clanek/370/518

Další zdroje:

http://www.rvp.cz/clanek/760

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jindřich Strejček (17.02.2010)

seminář

e-learning (fakultní Moodle, Metodický portál rvp.cz, Portál Umim.to)

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jindřich Strejček (19.02.2010)

Zpracování projektu na zvolené téma s reflexí významu tohoto projektu pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce nebo pro podporu vlastního profesního rozvoje. Student si vybere jedno z témat které prakticky zpracuje s využitím jím zvolených technologií a toto praktické zpracování doplní o reflektivní denník nebo esej, kterou odevzdá v tištěné nebo elektronické formě.

Volitelná témata projektu:

"Studentské pedagogické portfolio na Metodickém portálu rvp.cz"

  • Součástí přípravy ke státní závěrečné zkoušky z pedagogiky může být tvorba studentského pedagogického portfolia (viz. http://userweb.pedf.cuni.cz/primped/index.php?option=com_content&task=view&id=126&Itemid=118). Metodický portál v modulech wiki a digifolio nabízí možnosti, jak toto portfolio zpracovávat inovativním způsobem. Především nabízí možnosti zapojit do reflexe vlastních pedagogických zkušeností vybrané kolegy nebo učitele z praxe, přehledně archivovat studijní materiály a poznámky ke studiu, učit se spolu s kolegy, částečně nebo úplně publikovat seminární práce či studentské eseje a dát tak jejich tvorbě větší smysl.
  • Student oborů 1.st a K PP, který si vybere ke zpracování toto téma má za úkol vytvořit elektronické portfolio obsahující několik příprav na výuku a jejich reflexe, ukázky použitých výukových materiálů a pomůcek. Alespoň jednu teoretickou (seminární) práci z vybraného předmětu. Tyto materiály bude sdílet s vyučujícím a alespoň se dvěma dalšími kolegy, kteří budou mít možnost poskytovat k těmto materiálům zpětné vazby. U studentů, kteří se věnují studiu učitelství, aniž by zatím učili, může toto portfolio obsahovat libovolné úkoly a práce z jiných kurzů, které absolvují v rámci svého studia (především didaktiky nebo učitelského praktika).

  • Nedávno byl spuštěn portál pro tvorbu žákovských elektronických portfolií Umim.to. Dá se očekávat, že tento portál umožní dětem lepší motivaci k učení a osobnímu rozvoji za předpokladu, že jim k tomu bude poskytnuta dostatečná podpora ze strany učitelů, vedoucích školních klubů a vychovatelů. Podmínkou k tomu je, že se naučí pracovat s programem Mahara, ve kterém je tento portál vytvořen, podobně jako modul Digifolio na Metodickém portálu rvp.cz.
  • Student oboru Vychovatelství, který si vybere toto téma založí skupinu týkající se určitého tématu vhodného pro náplň volného času dětí a mládeže. V rámci této skupiny vytvoří diskuzní fóra, vlastní blog, odkazy na zajímavé webové stránky k tomuto tématu. Obsah skupiny budou sdílet alespoň se 2 dalšími kolegy z oboru vychovatelství.

"Web pro komunikaci s mými žáky a jejich rodiči"

  • Současný web nabízí mnoho aplikací a služeb umožňující tvorbu webu s minimálními počítačovými dovednostmi a znalostmi.(Google weby, estranky.cz, webnode.cz apod.)Některé z těchto webů a služeb mohou výrazně podpořit vzdělávací procesy a komunikaci s žáky nebo rodiči.
  • Student, který se rozhodne pro toto téma, si vybere jednu webovou aplikaci nebo službu, pomocí které vytvoří webové stránky vlastní třídy. Tyto stránky mohou být vytvořeny i v rámci vlastního webu školy, pokud to tento web umožňuje. Předpokladem je možnost administrace těchto stránek samotným studentem.

"Tvorba a sdílení digitálních učebních materiálů nebo her"

  • Učitelé,vychovatelé a asistenti, mají stále častěji k dispozici moderní techniku jako datový projektor, interaktivní tabule nebo hlasovací systémy, díky nimž je možné využívat ve výuce digitální učební materiály(obrázky, video, audio, prezentace, atd.)Samozřejmostí by již měla být možnost tvorby a tisku pracovních listů, testů apod. Přibývá rovněž množství již vytvořených a sdílených materiálů, s nimiž mohou učitelé díky svobodným licencí ušetřit mnoho vlastní práce. Stačí naučit se tyto materiály vyhledávat, sdílet a především porozumět jejich licencím a naučit se je aplikovat.
  • Student, který si vybere toto téma vytvoří soubor 2 - 5 učebních materiálů (např. pracovních listů, prezentací, prezentace pro interaktivní tabule, učební texty, videa, audia apod.). Tyto materiály mohou být původní nebo přepracované od jiných autorů pro podtřeby výuky vlastních žáků s respektováním pravidel licence Creative Commons. Alespoň jeden z těchto materiálů bude sdílen na Metodickém portálu buď v modulu DUM nebo WIKI.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jindřich Strejček (19.02.2010)

Skupina oborů I.ST a N PPP

  • Web jako zdroj informací, materiálů a námětů k výuce II.
  • Web v podpoře výuky II.
  • Web v podpoře komunikace s žáky a rodiči II.
  • Web v podpoře plánování výuky a spolupráce mezi učiteli II.

Skupina oborů BC-VYCH

  • Web v podpoře komunikace s žáky a rodiči II.
  • Tvorba žákovských portfolií na portálu Umim.to
  • Weby a webové aplikace pro podporu zájmových činností dětí a mládeže

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html