SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Science and Technology for Children - OKVP1420
Title: Věda a technika pro děti
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (31)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Comes under: Volitelné předměty KS
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
Recently we have witnessed the deterioration of educational results of Czech pupils in science, an area in which we belonged to world leaders in the last decade. At the same time we face a lack of interest of young people to study science subjects. All this significantly threatens the future of our national economy. The seminar focuses on various less common ways how to access the world of science and technology to children from very little age. It aims primarily to show simple and interesting activities that the teacher can carry out without the need for complex tools and equipment in the kindergarten, regular primary school classroom or school club. We will focus on fields that are not represented at our faculty as separate departments, but are still interesting for children (astronomy and astronautics, meteorology, physics) or are important for understanding of contemporary society (solar and nuclear energy, the technical aspects of environmental protection, telecommunications and media). Therefore, the core of the course will be simple experiments, solving problems and questions that children ask and excursions. The activities / experiments will be provided with interpretations which will enable understanding of the activities carried out and show the world of science and technology through exciting stories of prominent personalities.
Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)

Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Praha : ÚIV 2008.

Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základní školy. Praha : ÚIV 2010.

Různé sbírky nápadů a přírodovědných činností pro děti (bude upřesněno na přednášce).

Requirements to the exam - Czech
Last update: DVORD4AP (04.02.2013)

Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)

1. Příběh moderní vědy a techniky. 2. Co patří do přírodovědné gramotnosti. 3. Dětské koncepce přírodních jevů a práce s nimi. 4. Pokusy a pozorování s dětmi, zajímavé přírodovědné problémy (voda, vzduch, elektřina a magnety, světlo, meteorologické jevy, hvězdná obloha). 5. Věda a technika v moderní společnosti (kontroverzní témata - jaderná energetika a energetika obecně, robotika?). 6. Věda a technika v umění a kultuře. 7. Vycházky a exkurze (infrastruktura města - technologie a inženýrské sítě, Prahou za astronomickými památkami, průmyslové dědictví Prahy a jejího okolí).

Course completion requirements - Czech
Last update: DVORD4AP (04.02.2013)

Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html