SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Equity in Education - OKVP14010
Title: Spravedlivost ve vzdělávání
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (25)
summer:unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. David Greger, Ph.D.
Classification: Teaching > Pedagogy
Comes under: Volitelné předměty KS
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
Ensuring equitable access to education is a central issue of the educational policies of developed countries. In this course we will discuss what fair access to education is, what demands it sets for the organization of the education system and the work of teachers. The aim of the course is to critically analyse current education in the Czech Republic, on the basis of the empirical research findings and comparison of the educational systems of other countries. We will give details of the selectivity of the education system (grammar schools, selective schools, "special schools"), issues of access to education for different groups of pupils (socio-economic conditionality of education, educational inequality), education of the Roma in the Czech educational system, but also we will be concerned with unfairness associated with granting of rewards and punishments, what students consider to be fair and what injustice they experience at school and what a fair assessment is. You can find detailed topics in the course syllabus.
Literature - Czech
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (11.10.2009)

Gabal, I. et al. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorbční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.

Greger, D.; Ježková, V. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006.

Greger, D. Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: PAIDO, 2004, s. 362-370.

Matějů, P.; Straková, J. (eds.) (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.

Syllabus - Czech
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2010)

Témata kurzu:

1. Spravedlivost ve vzdělávání: základní pojmy a teorie.

  • rozdíl mezi rovností a spravedlivostí.

  • základní přehled k pojetí spravedlivosti (utilitarismus, Rawlsova teorie spravedlnosti, libertariáni - F.A. Hayek, R. Nozick)

  • 3 pojetí konceptu rovnosti příležitostí ve vzdělávání - rovnost v přístupu ke vzdělávání, rovnost podmínek vzdělávání, rovnost výsledků vzdělávání
  • vzdělanostní nerovnosti a teorie jejich vysvětlení - modernizační teorie a sociálně-psychologický model Blaua a Duncana, teorie kulturní a sociální reprodukce (Bourdieu, Bernstein, Bowles a Gintis), teorie racionálního jednání (Boudon, Goldthorpe, Breen)
  • inkluzívní vzdělávání

2. Časná diferenciace žáků v ČR a její dopady na kvalitu a spravedlivost vzdělávání - mezinárodní srovnání

  • vysvětlení pojmů vnější a vnitřní diferenciace, její výhody a nevýhody, příklady v ČR

  • co říkají výzkumy o důsledcích rozdělování žáků do různých typů škol podle jejich schopností?

  • znovu-zavedení víceletých gymnázií v ČR v roce 1990 a následné pokusy o jejich zrušení.

  • seznámení s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS - dosahují země, které rozdělují žáky do různých typů škol v rámci povinné školní docházky lepší výsledky vzdělávání než země, které takové rozdělování neprovádí?

3. Jak se pozná spravedlivý vzdělávací systém?

  • porovnávání spravedlivosti vzdělávacích systémů různých zemí na základě systému indikátorů

  • ukázka porovnání spravedlivosti vzdělávacích systémů všech 27 států EU - jak si stojí ČR a je Finsko skutečně šampión?

  • jak se pozná spravedlivá škola?

4. Vzdělávání Romů v ČR - opatření české vzdělávací politiky a jejich (ne)účinnost

  • seznámení se situací vzdělávání Romů v ČR;

  • opatření na podporu vzdělávání romských žáků - Asistenti učitele, přípravné ročníky aj.

  • jak dál?

5. Přístup k různým skupinám znevýhodněných žáků v Evropě

  • různé přístupy ke vzdělávání imigrantů, sociokulturně znevýhodněných žáků, podpora integrace a sociální koheze

  • přístupy orientované na podporu znevýhodněných oblastí (area-based approach např. Anglie EAZ nebo EPA, Francie - ZEP), přístupy ke znevýhodněným sub-populacím (imigrantům aj.)

  • příklady pozitivní diskriminace či afirmativní akce v různých vzdělávacích systémech EU (např. multi-agency wokring, komunitní školy aj.)

6. Co žáci považují za spravedlivé a co chtějí od svých učitelů?

  • prezentace výsledků mezinárodního výzkumu srovnání ČR, Anglie, Belgie, Francie, Itálie

  • spravedlivost hodnocení a udělování pochval a trestů

  • jak hodnotit žáky spravedlivě?
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html