SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Experiential Education II - OKVP14009
Title: Výchova zážitkem II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (30)
summer:unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Comes under: Volitelné předměty KS
Annotation -
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy, in connection with art therapy and drama therapy, from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Aim of the course -
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)

To introduce terms, aims and means of the experience pedagogy to the students.

Literature -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)

Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.

Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL

Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál.

PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání.  http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv

Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno.

RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

 rozšiřující:

•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In  Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)

účast na výuce, test, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné

Syllabus -
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2010)

Contents of the Course:

Concept of the term "experience pedagogy"

Aims of "experience pedagogy" as education based on experience; didactic targets

Need of active means of education - learning, global education, holistic principle

Process of learning, Kolb's cycle of learning, methodology of experience pedagogy (motivation, event, feedback),

game - "life as", rules, reflexes

personal development, comfort zone, types of intelligence

group, cooperation, leadership, role

determination of correct choice of means (for whom, for what aim, circumstances, dramaturgy,

personality of a tutor, teacher, trainer; burn-out syndrome

Sources:

education in the country (by adventure, challenge, projects, Outward Bound, etc.)

Drama, drama therapy

Aesthetic experience

Art therapy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html