SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education and educators´role in the contemporary world - OKO131363
Title: Výchova a role vychovatele v současném světě
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Pre-requisite : OKO131111
Is interchangeable with: OKO133283
Annotation - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa.Poukázat na význam práce vychovatele a zdůraznit podstatné souvislosti filosofické, psychologické, sociální a historické. Otázky otevřené občanské společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce. Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí.
Aim of the course - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Cílem je shrnout a propojit základní tematické okruhy profese vychovatelství, s nimiž byl student v předchozích pěti
semestrech seznámen, a to s ohledem na teorii i praxi oboru.

Literature - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Literatura doporučená v souvisejících předchozích předmětech, web MŠMT, legislativní normy

Syllabus - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Obsahové vymezení:
"    Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa. Otázky otevřené občanské
společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace v multikulturním, multietnickém a interkulturním společenství.
"    Problémy, s nimiž se vychovatel bude nejčastěji setkávat. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy.
Problematika sociálně patologických jevů. Řešení projevu netolerance, agresivity, neofašismu, rasismu.
"    Vychovatel a dospívající mládež - nácvik komunikace a jednání se svěřenci s ohledem na psychologické
zvláštnosti dopívání. Otázky motivace ke spolupráci a k volnočasovým aktivitám.
"    Vychovatel a rodiče. Formy a možnosti spolupráce. Současná rodina a situace dětí a dospívajících, jimž se rodina
dostatečně nevěnuje. Nácvik jednání a komunikace s dospělými.
"    Vychovatel a instituce, v níž působí. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce a s její pedagogickou
činností, s povinnostmi zaměstnanců, s možnostmi spolupráce s učiteli, resp. s  učitelským sborem.
"     Využití poznatků  a  zkušeností z pedagogické praxe a z předmětů "Výuka v primární škole" a "Aktuální  
problematika školní pedagogiky na 2.st. ZŠ a na střední škole" při práci v družině (klubu, domově mládeže), zvl. při tvorbě volnočasových projektů.
"    Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí. Jak vykonávat a rozvíjet práci s dětmi a dospívajícími, aby
přinášela užitek jim i uspokojení vychovateli.
"    Problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání. Příslušníci
pomocných profesí a možnosti jejich uplatnění ve školských zařízeních - předpoklady, potenciál, motivace a rizika lidí, kteří
pracují jako "pomáhající". Příklady praktických cvičení užívaných ve výcviku pomáhajících profesí.

Course completion requirements - Czech
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)

Odevzdání seminární práce na zadaném individuálním úkolu, docházka na prezenční část výuky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html