SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Working with social-pathological phenomena in school - OKO131356
Title: Práce se sociálně patologickými jevy ve škole
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OKO131111
Is interchangeable with: OKO133256
Annotation -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (08.08.2019)
The subject provides information on and skills of the primary prevention of socially pathological phenomena at school, enables to learn the principles of a timely intervention aimed at a child who is urgently endangered with socially pathological phenomena (SPP). The issue is presented in a wide context, emphasises a team cooperation and interdisciplinary approach in solving risky manifestations of behaviour of children and young people. The subject is a follow-up to knowledge obtained during lectures on special pedagogy and psychology.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
 On the basis of acquired knowledge in the area of risk behavior, students assess the correctness, appropriateness of dealing with manifestations of risk behavior, educational situations, and discipline. It analyzes these procedures, suggests alternative interventions, prevention.
Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

ELLIOTT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0

GALLA, M. aj. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 156 s. ISBN 80-86734-38-2

HARTNOLL, R. Drogy a drogové závislosti. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 96 s. ISBN 80-86734-45-5

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 169 s. ISBN 80-7184-555-8

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv., 319, 343 s. ISBN 80-86734-05-6

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

MARÁDOVÁ, E. Prevence závislostí. Praha : VIOD, 2007. ISBN 80-86991-70-9

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.

NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-831-7

NOŽINA, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP, 1997.

PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i vaše dítě? Praha : Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-85800-25-X

Protidrogová strategie EU na období 2005 - 2012. Praha : Úřad vlády České republiky, 2005. 27 s. ISBN 80-86734-64-1

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
 
Successful completion of a written test (one regular and two resit dates.)
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (08.08.2019)

1. Forms of prevention of socially pathological phenomena in an educator’s work, timely intervention.

2. Methods for detecting and monitoring of risky manifestations of behaviour of children at school with account to extra-curricular education.

3. Prevention and timely intervention as a team work, problem solving in an interdisciplinary approach.  

4. Legislative documents on the issue in question.

5. Active social learning as a form of prevention.

6. Cooperation with a family, the police and other experts. Organisations securing primary intervention in a region.

7. Specificities of various youth custody centres and creation of preventive programmes.

8. An overview of child psychopathology and sociopathogenic factors with account to the younger school age.

9. Signal factors in an individual’s behaviour and their monitoring.

10. Manners and methodology of the targeted crisis intervention under the conditions of extra-curricular education.

11. Intervention methods, working with a group (the methodology and practical training), practical solutions to typical situations.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html