SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personality and its development - OKO131115
Title: Osobnost a její vývoj
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Incompatibility : OKO133215
Interchangeability : OKBPV13001, OKO133215
Is interchangeable with: OKBPV13001, OKO133215
Annotation - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)
Cílem je poskytnout studentům základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu literatury, analyzovat své výchovné postupy, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.
Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)

HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2003.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007.

ŘÍČAN Cesta životem. Praha: Portál, 2004.

SMÉKAL, V.  Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)

Obsahové vymezení:

  • Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.
  • Struktura a dynamika osobnosti.
  • Činitelé utváření osobnosti. Její socializace.
  • Ohrožení utváření osobnosti - deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.
  • Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.
  • Uvedení do vývojové psychologie. Uvedení do základních pramenů studia.
  • Faktory a prostředí, působící na vývoj.
  • Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkoly vychovatele, které s tím souvisí.
  • Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivých věkových obdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.
  • Vývojové potenciality - jejich blokování a využívání (aktualizace). Facilitace vývoje
  • Současné dítě - proměny dětství v naší době - důsledky pro vychovatele
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html