SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical and Psychological Counseling - OKNZ1Q011B
Title: Pedagogicko-psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
Kurz poskytuje studentům informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství. V kurzu studujícím budou nabídnuty jak teoretické, tak i empirické poznatky k praktickému nácviku. Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci. Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; PPP, SPC, SVP, neziskové organizace, medicínská zařízení). Postupně se seznamují s nejčastěji řešenými problémy žáků a tříd mateřských, základních i středních škol. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Témata jsou řazena chronologicky dle věku žáků a průřezově mapují oblasti: školní zralost a připravenost, žák se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole, tvorba podpůrných opatření pro: žáky se specifickými poruchami učení a chování, lehkým mentálním postižením, narušenou komunikační schopností, poruchami autistického spektra. a pro žáky mimořádně nadané. Dále jsou oslovena témata: specifika poradenské práce se školní třídou, kariérní poradenství a poradenství pro volbě vhodného výchovného stylu / rodinné poradenství. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
ČAPEK R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
DRAPELA, J. V.; HRABAL, VL. Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995.
DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008.
HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: PedF UK.
LANGOVÁ, M., HEŘMANOVÁ, V., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ. M. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n. L.: UJEP, 2005.
MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.
PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

Účast na seminářích, průběžná četba a plnění zadaných úkolů; závěrečný seminární úkol či závěrečný didaktický test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html