SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development and Use of Didactical Tests - OKNZ1P023B
Title: Tvorba a využití didaktických testů
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, MC [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (10.02.2023)
Kurz připravuje studenty na jejich samostatné vytváření a využívání didaktických testů
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (10.02.2023)
Cílem kurzu je, aby se studenti naučili samostatně navrhovat a užívat didaktické testy. Studenti se naučí zpracovávat data získaná z didaktických testů pomocí klasické teorie testů.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (10.02.2023)
    • Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.

 

    • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.

 

    • Chráska, M.: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

 

    • Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (10.02.2023)

Klasifikovaný zápočet

  • seminární práce zaměřená na analýzu vybraného didaktického testu (položková analýza, stanovení validity a reliability).
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (10.02.2023)
    • Druhy didaktických testů.

    • Typy testových úloh.

    • Postup konstrukce didaktického testu.

    • Vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost.

    • Analýza distraktorů.

    • Validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet.

    • Standardizace testu.

  • Příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely srovnávání testů.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html