SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Chapters from the history of education - OKNZ1P008B
Title: Kapitoly z dějin školství
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: 30 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)
The subject deepens students' orientation in the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected schools of thought that speak in the pedagogical and wider social science discourse
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)
The aim of the seminar is to remind and update the ideas that led to the gradual humanization of education, to the departure from unambiguously authoritative guidance of the child (pupil), to the turn to the child and the emphasis on the concept of natural and free education as well as on the connection between school and active life.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)

CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.

RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.

RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.

RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.

 

 

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)
The requirement to obtain credit is the elaboration and presentation of work on the given topic - see the course syllabus.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (02.08.2022)

1. The educational ideal in antiquity and in Christianity.

2. Humanistic and Protestant tradition of the Czech school - J. Blahoslav, J. A. Komenský.

3. The concept of natural and free education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoy.

4. Development of girls' education and schools for the disadvantaged.

5. Pedagogical reformism - Czech country, abroad.

6. Development of the school as an educational institution.

7. Development of teacher education.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html