Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (14.01.2022)
Na setkání si dohodneme i podmínky ukončení kurzu (esej s popisem vlastních zkušeností s komunikací s rodiči)..
V kurzu se budeme věnovat funkcím obou institucí, rodiny a školy ve společnosti a v socializaci dítěte, současnému stavu vztahů rodiny a školy, formám komunikace, jejím rizikům a jejímu obsahu.
Literature -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)
P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.
P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G. (ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper No. 2, London, National Children's Bureau 1985.
W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London, Cassell 1992. W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education. London, Gordon & Breach 1983.
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.
RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.
RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Doporučená literatura:
ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.
FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.
FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.
MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.
RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.
TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200
VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla
- Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)
- Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)
Vs.
- Hromadné kontakty
- Individuální
Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace
Popis a analýza videa
Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.
b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa
c) Individuální kontakty
Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)
Attendance and active work in the seminar
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (29.01.2019)
Podmínkou ukončení kurzu je krátká seminární práce o zkušenostech učitelů v jejich práci s rodiči. Na konkrétním tématu se dohodneme během výuky.