SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Development and Further Education of Teachers - OKNZ0P110B
Title: Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0P101A
Annotation -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)
The course is intended to provide basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. Students will learn basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries. They will address quality criteria which are expected from professional development programs.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

Students will acquire basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. They will understand basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries and will address quality criteria which are expected from professional development programs.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)

Distanční forma výuky

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu online. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (20.02.2021)

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 182 str. lSBN 80-7290-148-6.

Kohnová, J. a kol. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školníhi vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 364 str. ISBN 978-80-7290-625-3.

Kohnová, J. (2009). Další vzdělávání učitelů. In: Průcha Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009. str. 413-418. ISBH 978-80-7367-546-2.

Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

 

teacher continuous professional development (CPD) - basic concepts, theoretical base
historical overview of teacher education
institutional structure and the current state of CPD in the Czech Republic
CPD types, forms, methods and focus
CPD abroad
teacher education / adult education
legislation applying to CPD
management od CPD
quality criteria for a training program

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (12.02.2018)

Seminární práce, ve které studenti prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html