SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Experiential Education - OKNZ0P109B
Title: Výchova zážitkem
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0P101A
Interchangeability : OPNZ0P109B
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (21.01.2018)
Aim of the Course: To classify the system of the experience pedagogy, including aesthetic experience and drama, in connection with art therapy and drama therapy as a source. To draw theoretical knowledge from practical - i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students. An additional aim of this form of courses is the creation of well working team (to establish confidence and principles of cooperation, etc. by knowing myself and others) and simultaneously personality development of students. Utřídit systém zážitkové pedagogiky, včetně artefiletiky a dramatické výchovy v návaznosti na arteterapii a dramaterapii jako zdroje. Teoretické znalosti čerpat z praktických zážitkových programů se studenty, tak zároveň vytvářet metodický základ pro budoucí praxi studentů. Vedlejším cílem této formy seminářů je vytváření dobře fungující skupiny (poznáváním sebe i druhých k důvěře, principy spolupráce apod.) a současně posun v osobnostním rozvoji studentů.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (21.01.2018)

To introduce terms, aims and means of the experience pedagogy to the students.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (18.05.2018)

Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.

Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL

Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál.

PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání.  http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv

Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno.

RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

 rozšiřující:

•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In  Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

účast na výuce, seminární práce, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)

Course Content:

  • concept of experience pedagogy (learning, teaching, holistic education)
  • goals of education through experiencedidactictic procedures (motivation, action, review)
  • game - life as, reflection
  • personal development, comfort zone, types of intelligence, experiential learning, flow
  • group
  • cooperation, competition
  • determination of choice of means (for whom, for what purpose, circumstances), dramaturgy
  • lecturer, teacher, instructor, burnout syndrome
  • resources: education in nature (adventure, challenge; projects of SSL, Outward Bound etc)
  • drama education, drama therapy; artefiletics, art therapy

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html