SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interactive technology in Education - OKNZ0I154C
Title: Využití interaktivních technologií ve výuce
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (01.02.2018)
The subject is oriented to the field of didactic specifics and the possibility of using a specific kind of didactic means, known as didactic technique or technical teaching means. Its aim is to equip students with relevant knowledge and competencies, which together with the knowledge of didactics in their fields of approbation, can be applied in their pedagogical practice. It is mainly concerned with the field of projection technology and presentation systems and the field of interactive technology, respectively interactive whiteboards. At the same time, the aim of the course is to show students the necessity of developing information literacy and computional thinking for secondary school students.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.09.2021)

V případě, že dojde opětovně k distanční výuce bude předmět probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Pokud to bude jen trochu možné, obě setkání proběhnou prezenčně vzhledem k tomu, že je potřeba pracovat s různým hardwarem a specifickým softwarem.

Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)

The primary materials are given by electronic support in the Moodle course, they focus on working with interactive devices, mainly for working with interactive whiteboards. The repositories of digital teaching materials, practical demonstrations of teachers' good practice and the materials needed to explain the nature of interactivity, interactive devices and feedback devices are also assigned to the learning resources.

Examples of information resources listed in the Moodle course:

  • DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
  • BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
  • Portál DUM. Dostupné z URL: <http://dum.rvp.cz/>
  • Portál na podporu interaktivní výuky. <http://www.veskole.cz/>
  • ...
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.10.2021)

Tématicky je kurz orientován na:

  • Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti
  • Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
  • Didaktická specifika technických prostředků v edukaci
  • Interaktivní technika
  • Prostředky pro poskytování zpětné vazby
  • Vzdělávací prostředí, didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
  • Přizpůsobení interaktivních nástrojů pro hybridní nebo online výuku

Hlavní orientace témat se vztahuje k:

  • Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora
  • Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
  • Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli 
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)

The certificate is based on a portfolio (submitted via Moodle support):

continuous tasks assigned during the semester (processed within individual seminars)
deeper conception of one selected topic
final work of a digital learning object for interactive whiteboards (elaborated in the framework of the seminar at the end of the semester)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html