SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Didactics of Education towards Health - OKNY4P012A
Title: Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Co-requisite : OKNY4P013A
Is co-requisite for: OKNY4P013A, OKNY4P011A
Is pre-requisite for: OKNY4P021A, OKNY4Y042A, OKNY4P023A, OKNY4P022A, OKNY4Y043A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy. Cíl předmětu: Studenti aplikují znalosti oborové didaktiky zaměřené na sekundární vzdělávání v oblasti plánování výuky pro souvislou oborovou praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP. 2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. 3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení. 4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků. 5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví. 6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky. 7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
Cílem předmětu je rozvíjení kompetenčního rámce učitele  oboru výchova ke zdraví na základě  práce s obdornou literaturou a plněním  dílčích didaktických úkolů.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 18 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Vypracování všech požadovaných úkolů ke tanoveným termínům.

Písemný test zahrnující  znalost učiva  vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

ředmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy.

 

Přehled výukových témat:
1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků.
5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví.
6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky.
7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
Znalost učiva oboru výchova ke zdraví stanoveného RVP ZV.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html