SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar on syndrome CAN - OKNY2P121B
Title: Seminář k syndromu CAN
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7933
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNY2P101A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)
The goal of the subject is to introduce the problem of violence in family. The subject immediately follows the subject of social paediatrics. It focused on Child Abuse and Neglect syndrome (CAN), aggressiveness and violence. The subject is based on legal status of child in society and it practical applies knowledge of social-legal child protection.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)

The goal of the subject is to introduce the problem of violence in family.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.01.2021)

Základní:

DUNOVSKÝ, J.; MITLÖHNER, M.;, HEJČ, K.; HANUŠOVÁ-TLAČILOVÁ, J. Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada :, 2005. 251 s. ISBN 80-247-1201-6

HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání. 2. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24 s. ISBN 80-86991-64-4

HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. 1. vyd. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-78-4  

Milfait, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 210 s. ISBN 978-80-7367-320-8

Střítecký, V. et al. Obchodování s lidmi za účelem pracovního vykořisťování v teorii a praxi. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2013. 184 s. ISBN 978-80-87558-11-9.

Vaníčková, E. et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. 95 s. ISBN 978-80-260-3379-0.

 

Doporučená:

BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. 1. Praha : Portál, 2008. 152 s. ISBN 978-80-7367-392-5

Blatníková, Š. Pachatelé komerčního sexuálního zneužívání dětí. Vyd. 1. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009. 140 s. ISBN 978-80-7338-091-5.

HANUŠOVÁ, J. Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k sexuálnímu zneužívání dětí (syndromu CSA). Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Vyd. 1. Mendelova univerzita v Brně, 2015. s. 188 – 198. ISBN 978-80-7509-287-8.

Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži: aktuální jevy a nová právní úprava v České republice. Praha: Linde, 2010. 239 s. ISBN 978-80-7201-825-3.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.06.2022)

Požadavky pro splnění zápočtu:

-   V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.

Student/studentka bude připuštěn/a k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle.

-   Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %).

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.06.2022)

1.Definice násilí a násilí v rodině. Mýty a fakta. Násilí v intimních vztazích - partnerské vraždy. Stalking. Ex-partner stalking. Souvislosti s problematikou násilí v rodině.

2. Syndrom CAN, syndrom CSA včetně formy CSEC. Základní terminologie pojící se k týranému, sexuálně (pohlavně) zneužívanému a zanedbávanému dítěti. Etiopatogeneze, rizikové faktory syndromu CAN. Právní následky.

3. Diagnóza syndromu CAN. Formy týrání a zanedbávání. Projevy a následky syndromu CAN. Terapie. Tělesné tresty x tělesné týrání.

4. Diagnóza syndromu CSA, včetně formy CESC. Projevy a následky syndromu CSA, včetně formy CSEC.

5. Základní terminologie spojená s problematikou syndromu EAN.

6. Reakce pracovníků ve školství a dalších institucích. Legislativní rámec. Terapie. Prevence a optimalizace řešení patologických situací. Základní struktura odborných organizací v ČR.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html