SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education Policy - OKNU1U121B
Title: Vzdělávací politika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (27)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Incompatibility : OKNU1U125B, OKNU1U126B, OKNU1U127B, OKNU1U128B
Is incompatible with: OKNU1U125B, OKNU1U128B, OKNU1U127B, OKNU1U126B
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The course is conceived as a discourse on the basic definition of educational policy and current paradigms of the field. The aim is to create conditions for obtaining a contextual view of educational policy, its actors, the strategy of the state, the European Union and global actors (OECD, UNESCO). Development trends and their interconnection with education policy-making at all levels, including the local level, will be emphasized.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO).

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.  

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum.

STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum.

KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta.

VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297.

Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO)

        

Doporučená literatura:

GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann.

LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.

PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA).

WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.         Vzdělávací politika jako obor

2.         Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje

3.         Úrovně a aktéři vzdělávací politiky 

4.         Vzdělávací politika Evropské unie

5.         České vzdělávání v mezinárodním kontextu

6.         Kritická místa českého vzdělávacího systému

7.         Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe

8.         Vzdělávání a trh práce

9.         Systém hodnocení kvality vzdělávání

10.      Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice

11.      Kurikulární politika a reformy kurikula

12.      Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška (+ distanční aktivity)

Písemný test  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html