SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice and Reflection - OKNS4S013A
Title: Oborová speciálně pedagogická praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Co-requisite : OKNS4S011A, OKNS4S012A
Is co-requisite for: OKNS4S012A, OKNS4S011A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)
The aim of the field special education practice is to introduce the student to the current form of special education counselling support for students with SEN and their teachers. The students' practice takes place in all types and levels of schools in school counselling centres and special education centres. During the internship, students get acquainted with the standard activities of the selected institution. They get information about the division of competences between the members of the management and the staff of the counselling team, about the priorities in the field of education and training of pupils with special educational needs, about the forms of cooperation with parents and about the current legislative regulations that are binding for the school counselling centre or SPC. During the internship, students perform prescribed tasks of a reflective nature, which they work out in a portfolio. The focus of the internship will be modifiable by mutual agreement according to the specific conditions of the selected facility.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.02.2022)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:  12 hodin

        Praxe :  12 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 16 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.02.2022)

EHLOVÁ, M. Školní poradenské služby na středních školách poskytované výchovnými poradci. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2016, 66(5), 570-591. ISSN 0031-3815.
MICHALÍK, J., HANÁK,P. (eds.) Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením: národní konference II. : sborník příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha : IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
KUCHARSKÁ, A. Školní poradenské pracoviště. In BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : UK PedF , 2008. s. 47-49. ISBN 978-80-7290-366-5.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Specifika edukačních postupů v SPPG s praxí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9117

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html