SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State - OKNS3S116A
Title: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS3O101A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii reflexe vztahu většinové společnosti k lidem se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na problematiku výskytu, přežití a podpor lidí s handicapem. Jeho cílem je seznámit studenty s historicko-filozofickými souvislostmi se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami v průběhu věků. Představeny budou nejvýznamnější české i světové osobnosti v kontextu hledání výchovně vzdělávacích metod lidí s postižením. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

Písemný test, seminární práce, aktivita v hodinách

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html