SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Deepening course A - OKNS2S114B
Title: Prohlubující kurz – varianta A
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNS4S031B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OKNS2S101A, OKNS2S102A, OKNS2S103A
Interchangeability : OPNS2S114B
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The course enables students to apply acquired knowledge of special pedagogy in practice. Selected problems of curriculum and its implementation in an inclusive school environment are solved. Attention is paid to problems of specific learning and behavioral disorders. Students monitor the work of a special educator in a school counseling center, his cooperation with a class teacher and the possibility of his involvement in school and community projects. They focus on safety issues and risk prevention in the school environment.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.10.2021)
The aim is to provide students with an opportunity to deepen the theoretical knowledge gained by the study of special education with the current requirements for teacher activities in primary and secondary schools.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.09.2021)

Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s podrobnými požadavky na seminární práci a dalšími organizačními informacemi.

Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8

BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X

HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)

1. Active participation in seminars.
2. Processing seminar assignments and submitting via MOODLE
3. Presentation of tasks at the seminar as a colloquium

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html