SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Expressive therapies in special education- Variant A - OKNS2S112B
Title: Expresívní terapie v speciální pedagogice – varianta A
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Incompatibility : OKNS2S113B
Pre-requisite : OKNS2S101A, OKNS2S102A
Interchangeability : OPNS2S112B
Is incompatible with: OKNS2S113B
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
In the subject students will be acquainted with possibilities of using expressive therapies with children. Attention is paid to the developmental concept of these therapies. The developmental bibliotherapy will be defined in more detail.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (23.02.2023)

Výuka bude probíhat cez MS Teams dištančne.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (24.01.2019)

BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Grada: Praha 2017. ISBN 978-80-247-4238-0

DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál: praha2008. ISBN: 978-80-7367-415-1

POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika, nejden pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta: Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8

STEHLIKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Barrister a Principal Masarykova univerzita: Brno 2016. ISBN 978-80-210-8354-7

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Portál: Praha 2011, ISBN 978-80-7367-928-6

KOVÁČOVÁ, B. Pohľad do zrkadla: analýza biblioterapeutickej intervencie pri riešení problémov detí v skupine. In Tvorivé vyučovanie: zborník príspevkov z konferencie Katedry pedagogiky. Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ruţomberku, 2008. s. 87-97. ISBN 978-80-8084-374-8.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160  s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš : Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Možnosti a hranice uplatnenia expresívnych terapií v špeciálnopedagogickej starostlivosti v ČR. In KOVÁČOVÁ, Barbora (Ed.). VÝCHOVA verzus TERAPIA možnosti, hranice a riziká. Zborník z medzinárodnej vedeckej liečebnopedagogickej konferencie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011, s. 77 – 83. ISBN 978-80-223-3006-0.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (24.01.2019)

Prvá časť hodiny - prednáška (teoretický výklad) 
Druhá časť hodiny - zážitková forma - študenti si vyskúšajú vybrané biblioterapeutické techniky 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (19.02.2021)
  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení základních pojmů: biblioterapie, paremiologická terapie, hagioterapie, pohádkoterapie, poetoterapie, didaktoterapie, kognitivní/afektivní biblioterapie, klinická/vývojová biblioterapie.
  3. Formy biblioterapie.
  4. Oblasti využití biblioterapie.
  5. Diagnostika v biblioterapii.
  6. Struktura biblioterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů biblioterapeutického programu, organizační náležitosti.
  7. Funkce literárního textu využívané v biblioterapii.
  8. Vývoj čtenářského zájmu.
  9. Proces práce s příběhem.
  10. Metoda životního příběhu.
  11. Biografická metoda.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (23.02.2023)

Plnení úkolů distanční výuky

  • Seminární práce 
    • Termín odevzdaní - do 31.5.2023 - odovzdáva se emeilem
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html